mandag den 10. december 2012

Kaneljulekiks

 Søndag sneede vi jo godt og vel inde ligesom resten af Danmark og der blev dømt totalt hygge, morgenhår og nattøj hele dagen. Altså, for mit vedkommende, for stakkels Kristian var ude at skovle sne mere end en gang!
Udover at sove længe, sove til middag, se film, spise lidt godt og læse lidt, så fik jeg bagt de her rigtig lækre kaneljulekiks. En kiks er de vel næppe, men uanset hvad er de rigtigt sprøde, har masser af kanelsmag og en lille snert af karamel. Mums. Herhjemme er det hvertfald en ny jule-favorit:)
Dejen er lidt træls at arbejde med når den skal rulles ud, men derudover er de ganske nemme at lave og kræver heller ikke en masse ingredienser. Jeg havde hvertfal det hele på lager:)
Opskriften er fra tillægshæftet "Alt for Damernes Julebag 2012", hvor der er masser af lækre opskrifter i.
Ifølge opskriften skulle der blive 20 stk, men jeg fik altså det dobbelte. Jeg brugte et lille glas og en stor hjerteudstikker, men man kan bruge hvad man nu lyster og så tilpasse bagetiden dertil.



Kaneljulekiks (ca. 35-40 stk.)
200 g. blødt smør
175 g. flormelis
250 g. mel
50 g. mandelmel
2 spsk. kanel

Rør smørret blødt med flormelis.
Kom de øvrige ingredienser ved og ælt til en fast dej. Bliver den for fast tilsættes en smule vand.
Del dejen i 3 og lad dem hvilke i kølekskabet i 30 min.
Tag en klump dej ud af gangen, så den ikke bliver for blød.
Rul dejen tyndt ud med en kagerulle. Drys med lidt flormelis hvis den hænger meget ved.

Stik figurer eller cirkler ud og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Bag dem i 6-8 min ved 200 grader til de er gyldenbrune.
Lad dem køle helt af på en bagerist inden de kommes i tætsluttende dåser.

11 kommentarer:

Pernille sagde ...

ih hvor er de flotte!

Agnethe - about a girl sagde ...

De ser bare så lækre ud! Må bare afprøves på et tidspunkt :D

MissMuffin sagde ...

Pernille, de blev rigtig fine og lækre:)

Agnethe, de er super nemme at lave, så det er bare at komme igang:)

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Lækre billeder :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

De er bare fine :) og smukke billeder! jeg er slet ikke sikker på at jeg kan nå noget julebag i år overhovedet :(

MissMuffin sagde ...

Tak Kristine- det er heller ikke så tosset at have lidt dagslys at gøre med. Det sq helt deprimerende at tage billeder af aftensmaden i det her vintermørke:) Kræmmerhuset var perfekt til de her billeder- du har ikke fået brugt nogle af dine endnu?

Tak Line, de er så gode!
Jeg troede ikke, at jeg ville nå det/have overskud til det, men der ser da ud til at blive 3 slags i år. Godt nok af den nemme slags, men det tæller vel stadig :)

Maiken sagde ...

Hej Sabina, de ser super lækre ud... så idag har jeg købt ind til at kunne lave dem, så nu er jeg så småt gået igang :)

Men jeg har lige et spørgsmål. Laver du dit mandelmel selv, eller køber du det?

Knus Maiken

MissMuffin sagde ...

Maiken, de er super gode.
Det kommer lidt an på så meget.. Denne gang brugte jeg købt mandelmel, fordi at Dr.Oetkers 50 g. poser det sidste stykke tid har kostet 13 kr. i Netto, så der havde jeg et par poser på lager. Så passede det lige. Skal jeg bruge større mængder, så laver jeg det selv:)

Linda sagde ...

Dem skal jeg da prøvve i år. Mon ikke at de er nemmere at skære i stedet for at udstikke dem... Hmmm det tror jeg at jeg vil overveje.

MissMuffin sagde ...

Linda, det tror jeg faktisk ikke de er, for dejen er ret blød. Men så får du nok bare ovale kager i stedet for runde og det bliver de selvfølgeligt nok lige fine af :)

Linda sagde ...

Så fik jeg lavet dem, og dine Marcipanspecier - og du kan se resultatet på min blog.

PS. det gik fint med at skære dem ud :-)
Godt nytår.