søndag den 23. december 2012

Mandelmarengs med vaniljecreme og kirsebærsauce

Lige siden jeg fik den her kage hos Line, har jeg haft lyst til at lave den selv og det blev så idag, hvor farmor, farfar, onkel Brian, Sus og min fætter Emil kom til kaffe og kage. Både for at sige god jul, men også for at se huset.
Opskrift og billede har jeg tyvstjålet inde hos Line, for jeg orkede ikke lige til at forotgrafere osv. mens hele familien var der. Min kage kom ikke til at se helt lige sådan ud, for jeg valgte at lave en mandelmarengsbund i stedet og den bliver lidt fladere og brun. Virkeligt lækker kage!
Kom til at tænke på, at sån en mandelbund med en rest risalamande og kirsebær på toppen må smage vildt skønt. Det må altså prøves- måske som en julet alternativ til den sædvanlige risalamande til julefrokosten?
Jeg brugte som Line også et glas af Sellebergs kirsebærsauce. Den er altså virkeligt god og den eneste kirsebærsauce, som jeg bryder mig om- kan endda spise bærrene, som ellers plejer at være særligt forhadte. Derfor medbringer jeg også et par glas til juleaften hjemme hos moster!

Mandelmarengs med vaniljecreme og kirsebærsauce (6-8 pers.)
Mandelmarengs:
3 bæger past. æggehvide
100 g. mandler
200 g. sukker

Fyld:
1 glas Selleberg Kirsebærsauce
400 g. kvark
1/4 l. piskefløde
½ dl. flormelis
1 vaniljestang.

Kom mandlerne i en foodprocessor og blend dem godt. Ikke helt så fint som mandelmel, men stadig rimeligt fint.
Pisk æggehviderne helt stive.
Pisk derefter sukkeret i og pisk til en sej og luftig marengs.
Vand de hakkede mandler deri.
Bred dejen ud i en høj cirkel på en bageplade med bagepapir.
Bag den ved 160 grader i 1 time.
Lad den køle helt af på en bagerist.
Imens laves vaniljecremen, da den gerne må stå og trække lidt inden kagen samles.
Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Mas dem godt sammen med flormeliset.
Pisk fløden til en god, fast skum.
Bland vaniljesukkeret sammen med kvark og flødeskum. Smag til med en smule flormelis hvis du synes.
Inden servering placeres kagen på en fad og vaniljecremen fordeles derover.
Fordel kirsebærsaucen over og server straks.

5 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Åååååh, savle, savle !! Jeg kan næsten smage den syndige søde bombe !!!!GV MIG!

Annette sagde ...

Uhmmmmmmm.....
Rigtig glædelig jul samt alt godt i 2013.

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Den er så GOD, og jeg har selv lige haft den i tankerne præcis med samme ide med ris a la manden. Jeg har besluttet at lave en variant til mine nytårsgæster med granatæblesirup og kerner i stedet. Så den blir helt lyserød forestiller jeg mig .... men NAM den er god

Piskeriset sagde ...

Den ser søreme også god ud!

Håber I får en dejlig jul med masser af hygge og gode gaver ;-)

MissMuffin sagde ...

Kristine, det er altså også bare en god kage:) Min farfar elsker marengs og kirsebær, så han var helt oppe at ringe selvom farmor sendte ham øjne:)

Annette, også en rigtig god jul til dig:)

Tante Sød, det lyder godt med den risalamande- og endnu bedre med granatæble! Jeg elsker granatæbler og spår også, at den kommer til at gå igen flere steder i vores nytårsmenu:)

Piskeris, den er også god!
I må også have en rigtig dejlig jul:)