tirsdag den 11. juni 2013

Grove Pølsebrød (Hotdog-brød)

Hotdogs er rigtigt herremad og ikke noget, som jeg er specielt vild med. Det er Kristian, så vi fik hotdogs den anden dag efter en lang dag i haven med malerarbejde, plantning af blomster og alge-fjerning på tagrenderne.
Pølser spiser jeg meget sjældent, de smager mig ikke rigtig og er ofte fyldt med alverdens skidt. Kvickly har ofte ferske pølser af ganske fornuftig kvalitet, så vi snuppede en pakke med ramsløgs-pølser og så måtte der bages nogle grove pølsebrød og laves en hurtig agurkesalat.
De pølsebrød man kan købe er oftest noget værre pap, så jeg bagte de her med lidt fuldkornsmel. De mætter rigtigt godt, men dejen var virkeligt heftig da det kom til hævningen, så de blev lige lidt store!
Opskriften har jeg fra Birthe.
Jeg lavede også en omgang syltede agurker efter Gastro's opskrift, men brugte hyldeblomsteddike, så agurkerne fik en fin sødme.


Grove Pølsebrød (7-10 stk.)
50 g. gær
3 dl. lunkent vand
1 æg
½ dl. olivenolie
1 tsk. groft salt
2 tsk. rørsukker
75 g grahamsspeltmel
75 g fuldkornsdurum
ca. 400-450 g. hvedemel

Pensling:
1 sammenpisket æg
½ dl. sesamfrø

Rør gæren ud i vandet.
Rør æg, olie, salt, sukker, grahamsspeltmel og fuldkornsdurum.
Tilsæt hvedemelet lidt af gangen og ælt til en fast, smidig og let klistret dej.
Lad den hvile lunt og tildækket ca. 30 min.

Ælt hurtigt dejen igennem og del den i 7-10 stykker. Form hvert stykke til en flad, aflang bolle og lig dem på en bageplade med bagepapir.
Lad dem efterhæve lunt og tildækket i ca. 40 min.
Pensel dem med sammenpisket æg og drys med sesam.
Bag dem ved 225 grader i 10-15 min. Lad dem køle af på en rist og grill dem inden servering til de er godt sprøde.

3 kommentarer:

mette sagde ...

Lækker og sundere alternativ en normalt.
Er første gang jeg har forsøgt mig med at bage brødet til hotdogs. Synes selv de blev vellykkede, så mange tak for opskriften:)

Hilsen Mette

Piskeriset sagde ...

Mmm! Ja, grove hjemmebagte pølsebrød er altså både bedre og sjovere end de papudgaver, man kan købe i supermarkederne :-)

Får lyst til en ordentlig hotter igen...

MissMuffin sagde ...

Mette, det er nemlig noget sundere end de brød man kan købe. Jeg synes også, at de er ret gode..

Piskeris, jeg er ikke sååå vild med hottere, men engang imellem er det altså godt:)