fredag den 21. juni 2013

Coleslaw med spidskål og broccoli

Det er ikke det bedste billede, men til gengæld er det den bedste opskrift på coleslaw jeg nogensinde har spist. Det må være de syltede agurker, der gør udslaget, for den er virkeligt god og fyldt med masser af gode, grønne sager.. De syltede agurker var endda hjemme-syltede, for det var en rest fra da vi fik hjemmelavede hottere den anden dag. De var syltet i hyldeblomsteddike og havde derfor også en fin og sommerlig sødme. Coleslaw'en her er hvertfald perfekt til sommerens grillaftener:)
Opskriften er fra Sæson. Jeg erstattede yoghurt med en rest creme fraiche og brugte persille og purløg.

Coleslaw med spidskål og broccoli (2 pers.)
1/2 spidskål
1/4 broccoli
2 gulerødder
2 spsk. syltede agurker i skiver
1 tsk. salt
1 tsk. sukker

Dressing:
1 dl. yoghurt eller cremefraiche
1 spsk. god mayonaise
½ spsk. sød sennep
1 lille bundt krydderurter, hakkede
salt, peber

Snit spidskålen fint og drys den med salt og sukker. Kram den rigtig godt med fingrene, så det bliver blandet.
Riv broccolien på et groft rivejern.
Skræl gulerødderne og skræl dem på et groft rivejern.
Bland spidskål, broccoli og gulerødder.
Hak de syltede agurker og bland dem sammen med.
Rør alle ingredienserne til dressingen sammen og smag til med salt og peber.
Bland dressingen i salaten lidt af gangen, så du ikke får for meget i. Salaten skal kun lige bindes sammen af dressingen.
Lad den trække på køl i 15 min. og server.

3 kommentarer:

Linebinevaskemaskine sagde ...

Endnu en af dine lækre salater :) jeg har et halvt spidskål liggende, så mon ikke det skal gå til sådan en omgang! bortset fra de syltede agurker ;)

Piskeriset sagde ...

Den ser stjernegod ud! Og den ville tilmed passe perfekt til den kylling, jeg smider på grillen om en halv time... desværre er coleslawen ikke LCHF, så jeg må lige vente lidt endnu med at prøve den ;-)

MissMuffin sagde ...

Line, du ved jeg elsker at lave salater, især her om sommeren :)Prøv nu alligevel med de syltede agurker, du kan ikke smage dem. Hak dem fint, så burde du også overleve:)

Piskeriset, den er virkeligt god og mættende. Hvis du undlader sukker og de syltede agurker er den vel? Men uden agurkerne er den nok bare lidt almindeligt kedelig.. Dumme LCHF :)