søndag den 2. juni 2013

Meyers Kammerjunkere

Til koldskål hører kammerjunkere og jeg leder stadig efter de perfekte, hjemmebagte kammerjunkere. Når man bager dem selv får de en rigtig god smag, men en lidt kedelig konsistens. Det samme gælder her, for jeg synes de er lige lidt for bløde, men efter nogle uger i kagedåsen bliver de sikkert lidt mere tørre og sprøde.. Smagen er hvertfald rigtig god, men jeg elsker jo også alt med vanilje i!
Opskriften er fra "Meyers Bageri" af Claus Meyer..
Så nu er det bare at gå i gang med en hjemmelavet koldskål:)

Meyers Kammerjunkere
250 g.  blødt smør
1 æg
1 dl. mælk
100 g. sukker
1 vaniljestang
1 spsk. bagepulver
500 g. hvedemel

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud.
Kom smør, sukker og vaniljekorn i en skål og rør det cremet og luftigt.

Pisk ægget i og herefter mælken i.
Bland bagepulver og hvedemel. Kom det i melet lidt af gangen og rør til en fast, men klistret dej.
Sæt dejen på køl i 30 min, så er den nemme at arbejde med.
Tril små kugler af dejen og tryk dem lidt flade. Sæt dem på en bageplade med bagepapir.
Bages ved 180 grader i ca. 12-15 min. til de er gyldne og sprøde.
Lad dem køle helt af på en bagerist inden du kommer dem i en kagedåse eller et tætsluttende glas.

3 kommentarer:

Janne Jacobsen sagde ...

Jeg har tidligere bagt pebernødder, som først blev bagt 8-10 min. ved 250 gr. og efterfølgende blev hele portionen tørret i ovnen ved 50 gr. i flere timer.
Du kunne måske anvende samme metode her.

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Kig over til Lone Landmand, som har verdens bedste kammerjunkere. De ligger også på min blog, jeg bagte dem sidste år, og de er perfekte i min smag. Jeg skal også bage dem igen i år:-)

MissMuffin sagde ...

Janne, det lyder som den rigtige metode- det skal afprøves!
Jeg overvejede at dobbeltbage dem ligesom biscotti, men så bliver de nok lige for hårde..

Tante Sød, det må jeg gøre:)
De skal bare være godt sprøde, for smagen synes jeg nok, at jeg kan ramme- nu skal vi jo så også lige have os spist igennem hele den her krukke først!