onsdag den 19. juni 2013

Sommer-læsning

På mandag har jeg min sidste eksamen og derefter 2 måneders sommerferie. 2 måneder med ingenting! Jeg plejer altid at arbejde en del i min sommerferie, men jeg har simpelthen ikke kunne finde mig noget arbejde efter jeg stoppede i Salling. ØV!
Nå, men de 2 måneders sommerferie skal bruges på noget udover hovedrengøring af Olivia. Sidste år fik jeg en masse gode tips til læsestof, som jeg faktisk kom igennem. Når jeg studerer, så orker jeg ikke læse en masse andet end det, jeg nu skal, men så nyder jeg også bare at læse en bog, bare fordi jeg vil når jeg har sommerferie.
Derfor: Hvad skal jeg læse i min sommerferie?
Jeg er ret glad for krimier og de der lidt mere historiske romaner som "Jordens Søjler" osv.

Lidt mere fagligt litteratur gider jeg også gerne læse. Jeg har (selvfølgeligt) læst Lisbeth Zornigs "Vrede er mit mellemnavn". Så jeg håber, at I kan komme med gode forslag til hvad jeg skal læse ude i hængekøjen henover sommeren:)

16 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes du burde læse Jakob Ejersbo's Afrika triologi (Eksil, Libery og Revolution).
Han var en fantastisk dansk forfatter, som vi mistede alt for tidligt. Bøgerne er fantastiske og beskriver et miljø, som de fleste af os slet ikke kender til.

Elisabeth sagde ...

Det er godt nok ikke krimi, men shopaholic-serien er jeg helt vild med!

Lone sagde ...

Ejersbos Afrikatrilogi er virkelig fantastisk!
I den historiske genre vil jeg slå et slag for Ildefonso Falcones (Havets Katedral og Fatimas Hånd)eller måske Thomas Manns Budenbrooks? Eller Edward Rutherfurd, der har skrevet flere byers historie, hvor man følger en slægt gennem fx. New Yorks historie.
På krimisiden sker der hele tiden en masse, men jeg har senest læst Hjorth Rosenfeldt og Jo Nesbø. Håkan Nesser skriver også nogle rigtig fine krimier, synes jeg

God læselyst :)

Maria sagde ...

Jeg har tænkt på Dan Browns nye bog Inferno til strandlæsning, den tror jeg er knald spændende og så kan man jo drømme om en tur til Firenze bagefter! Så vil jeg anbefale Nicci French. Det er et engelsk forfatterægtepar der skriver nogle gode spændingsromaner. Jeg har læst "Under huden" og "Det røde rum".
Held og lykke med eksamen :)

sophie sagde ...

Læs kronvidnet! En mand fortæller om sin tid i rocker/bande-miljøet. Du har sikkert hørt om den i tv. Virkelig god!

Eeyorenyk sagde ...

Af krimier vil jeg klart anbefale Chris Carter, John Verdon og Annika von Holdt. John Verden er den der minder mest om dem du nævner, men Chris Carter er min absolutte favorit. Den er dog noget mere voldelig i det, men fantastisk skrevet og med 100 % chance for ikke at regne morderen ud på side 5.

Livet i Troldehulen sagde ...

Glasslottet af Jeanette Walls
Giganternes Fald af Ken Follett
Alfabethuset af Jussi A. Olsen

Rigtig god fornøjelse med læsningen - efter at jeg blev færdiguddannet i januar har jeg læst 6 bøger... Jeg havde det som dig da jeg studerede, så der fik jeg heller ikke læst andet end faglitteratur, men nu er der revanche :)

Anonym sagde ...

"I morgen var jeg altid en løve" en bog skrevet af en, som var diagnosticeret med skizofreni. Under hendes indlæggelse på psykiatrisk skrev hun dagbog. I dag arbejder hun som psykolog. Spændende læsning :) hilsen socialrådgiveren :)

Sasibe sagde ...

Jeg vil så absolut anbefale Dan Brown, Daniel Silva (Allon-Serien) og så nogle af Raymod Khourys bøger - der er evt. et par anmeldelser på min blog ;)

Og jeg er også til den historiske genre - og fællesnævner for Dan og Daniel (og egentlig også Raymond) er, at de tager udgangspunkt i historie - og det er fedt!

Anonym sagde ...

Jeg elsker os krimier, og vil klart anbefale Karin Slaughters serie om Will Trent. Jeg ved ikke helt hvad bøgerne hedder på dansk, da jeg har læst dem på engelsk.
Dan Browns nye bog, Inferno, er os rigtig god og spændende. Jeg er lige ved at være færdig med den.
Jakob Ejersbos Afrika triologi er mega god, og kan os klart anbefales. Og selvfølgelig hans bog Nordkraft.

Karens Kaos sagde ...

Hvis ikke du har læst Viveca Steens krimier fra Skærgården, kan jeg varmt anbefale dem!!

Unknown sagde ...

Hvis du er til krimier, så kan jeg anbefale Inger Gammelgaard Madsen eller Julie Hastrup. de skriver sindsygt spændende. Jeg har selv først lige "opdaget" dem, og sluger simpelthen deres bøger.

MissMuffin sagde ...

Tusind tak for alle de gode forslag!
Nogle enkelte af dem kender jeg- sidste sommerferie læste jeg en del Jussi Adler Olsen, Dan Brown og Ken Follet, men mange af de andre kender jeg slet ikke til. Så jeg må bare starte fra toppen og bestille dem på biblioteket:)Ja, og godt der også lige kom et par forslag i den lidt mere faglige genre, så jeg ikke går helt i stå hen over sommeren:)

Frk. Hyms sagde ...

Noget af Kate Morton ;)

Anonym sagde ...

Jeg vil foreslå 'Jomfrudronningen' af Susan Kay.
Rigtig spændende bog om Elizabeth 1.'s liv - utrolig velskrevet!

Håber at du finder noget som du kan bruge. God læselyst!

Hanne K's verden sagde ...

God sommerferie lige om lidt!

Hvis du vil læse lidt, som er relevant for vores fag, som samtidig er rystende, rørende, frygteligt, øjenåbnende, skulle du prøve at læse Glaspigen.