torsdag den 27. juni 2013

Madbrød med spinat, feta, pesto og pinjekerner

Det her madbrød er super lækkert, så jeg er ked af at jeg ikke fik det fotograferet bedre, men jeg ventede 7 sultne piger til spisning og havde ikke lige tiden til det..
Brødet er fyldt med spinat, pesto med soltørrede tomater, pinjekerner og feta og så drysset med lidt flere pinjekerner, nigellafrø og sesam. Lækkert og mættende. Det vil passe rigtig godt i picnickurven eller på et buffetbord.
Dejen skal æltes længe og æltes derfor bedst på maskine, men den kan nu også sagtens laves i hånden. Efter Netto er begyndt med Løgimoses pestoer, så er jeg simpelthen blevet lidt for doven til at lave min egen, for de smager altså godt. Især deres "pesto rosso" synes jeg er svær at lave bedre selv, så den ar jeg brugt i dette brød.
Menuen bestod af kalkunbryst fyldt med hvidløgsost og pakket i bacon, græske kartofler, salat med vandmelon, feta og ærter, tzatiki, dette brød og et brød på durum. Desserten havde en af pigerne med og den bestod af en kæmpe chokoladepavlova med flødeskum, friske bær, hakket chokolade og mynte. Ja, så der manglede altså ikke noget :)

Madbrød med spinat, pesto, feta og pinjekerner
Dej:
25 g. gær
4 dl. lunken vand
2 æg
1 dl. olivenolie
½ spsk. salt
2 dl. fuldkornsdurrummel
Hvedemel
1 æg til pensling
nigellafrø og sesamfrø til pensling

Fyld:
2-3 spsk. pesto med soltørrede tomater
1 dl. spinat, optøet og knuget fri for væde
1 dl. smuldret fetaost
50 g. pinjekerner
salt, peber

Rør gæren ud i vandet og tilsæt olie, æg og salt.
Rør det godt sammen og tilsæt fuldkornsdurrummelet.
Kom hvedemelet i lidt af gangen og ælt dejen rigtig godt og rigtig længe. Den skal være elastisk, fast og let klistret. Kom den i en skål og dæk med et viskestykke.
Lad den hæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse. Det tager en times tid.
Kom dejen ud på et meldrysset bord og ælt den hurtigt igennem. Rul den ud til en lang retangel.
Det er nemmest at placere brødet på en bageplade med bagepapir nu end at flytte på det når fyldet er kommet i, men det er en smagssag.
Skær skrå snit i hver side af dejen, så der ca. er en 10 cm. "bane" i midten.
Smør pesto ud over denne bane og fordel spinat, feta og 2/3 af pinjekernerne.
Krydder med en smule salt og peber.
Luk hver ende ved at folde dejen ind over og flet så dit brød ved skiftevis at lægge en strimmel ind over midten fra hver side.
Lad det efterhæve lunt og tildækket mens ovnen varmes op til 210 grader.
Pensel brødet med æg og drys med nigellafrø, sesamfrø og resten af pinjekernerne.
Bag det i ca. 25-30 min. Overfladen skal være sprød og gylden.
Lad det køle lidt af inden servering.

8 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Hold op, det lyder som en lækker kombination, sådan lidt græsk og sommerligt <3

- Anne

MissMuffin sagde ...

Anne, det er det nemlig. Der er masser af muligheder for varitation- men denne her kombination er virkeligt lækker:)

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Lyder virkelig virkelig lækkert og smukt er det også

Annemette sagde ...

Mmmm det ser lækkert ud, det skal helt sikkert prøves ;-) Måske her i sommerferien, når vi rammer Blokhus :-)

MissMuffin sagde ...

Tante Sød, det blev liiidt tykt i enderne, men ja, det blev flot. Det ville det også være som en krans på et buffetbord:)

Annemette, det vil passe rigtigt godt til sommer i Blokhus- det er også nogle lækre rammer dine forældre har deroppe:)

Piskeriset sagde ...

Det er straks skrevet på listen over ting, jeg skal prøve (du ved - den aaaalt for lange liste, der kun vokser og vokser :-D)

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, jeg er efterhånden bekymret for din liste? Er den ikke ved at være længere end hvad der kan nås et helt liv?!

Piskeriset sagde ...

Jeg har skam planlagt at blive 130 år, så jeg kan nå det hele :-D