torsdag den 23. februar 2012

Meyers Burgerboller- med et groft twist

Jeg forstår det altså ikke, det der med at ælte smørret i til sidst. Det er besværligt og resultatet bliver ikke bedre efter min mening.
Men ham Meyer kan godt lide at være besværlig og selvom jeg godt nok kom smørret i til sidst, så forenklede jeg metoden lidt mere og fik stadig dejlige, saftige boller ud af det:)
I mange burgerbolle-opskrifter synes jeg der er ret så meget sukker i set i forhold til, at det er en bolle der skal spises med kød og grøntsager. Der skulle også en del sukker i denne opskrift, men jeg skar lidt af og erstattede lidt af hvedemelet med fuldkornshvedemel.
Vi fik dem den dag vi spiste svampedeller, men de er også gode i madpakken.

Meyers Burgerboller (6 stk.)
15 g. gær
2½ dl. lunken vand
5 g. groft salt
20 g. sukker
150 g. fuldkornshvedemel
250 g. hvedemel
30 g. blødt smør

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt, sukker, fuldkornshvede og hvedemel.
Ælt dejen rigtig godt- enten i hånden eller på de elskede røremaskine.
Til sidst æltes smørret i, til dejen er fast og smidig.
Lad den hæve lunt og tildækket i 1 times tid.
Kom dejen ud på et meldrysset bord uden at ælte den. Del den i 6 stykker og tril til runde boller. Rul dem runde og flade med en kagerulle.
Læg bollerne på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve 30 min.
Pensel dem med vand og drys med sesamfrø.
Bag dem 10-12 min. ved 200 grader varmluft, til de lyder sprøde og hule.
Lad dem afkøle helt på en bagerist.

8 kommentarer:

Louise sagde ...

Hej de ser ret lækre ud, måske man skulle prøve dem. ha en dejlig dag klem

MissMuffin sagde ...

Louise, der blev ret gode, så gør endeligt det:)

Anonym sagde ...

Jeg er for længe siden begyndt med at tilsætte saltet, efter jeg har puttet næsten alt melet i. Du vil aldrig kunne læse i avisen, at gær og salt har giftet sig med hinanden. Salt er det værste, gær ved på hele jorden!

Jeg vil give dig ret - om 30 g smør kommer i først eller sidst - det kan da vist hverken gøre til eller fra!

Den blå KitchenAid

MissMuffin sagde ...

Elsebeth, det har heldigvis aldrig givet mig problemer:)
Det er hvertfald besværligt at ælte smørret ind i dejen til sidst, så det gider jeg ikke døje med fremover!

anni sagde ...

jeg prøver lige om jeg kommer igennem her nu.

MissMuffin sagde ...

Anni, det ser ud til at virke- er det de der sikkerhedsord der driller eller?

anni sagde ...

jeg ved ikke hvad det var, nogle af bogstaverne kunne jeg slet ikke tyde, men jeg tror, at det havde noget med min 'google-konto' at gøre.
Jeg skal lige oversætte min opskrifter fra tysk så sender jeg dem til dig!
ha en go fredag!

Nikoline sagde ...

Har lige lånt din opskrift, de smager super godt.. og giver dig ret i det med sukkeret..

Kig endelig forbi min blog....