torsdag den 25. oktober 2012

Akademiker eller ej...


Skal lige love for, at der kom gang i kommentarfeltet omkring den dumme kommentar om min uddannelse:)
Må hellere lige få slået en ting fast, for selvom jeg har svaret på det flere gange i kommentarfeltet, så kommer der stadg kommentarer og mails herom:

Jeg hader IKKE akademikere!
Læger, psykologer, ingenører osv. laver et lige så flot stykke arbejde, som alle andre gør. Flere af mine bedste venner ender om ganske kort tid som akademikere og de ryger altså ikke ud af den grund:)
Jeg bryder mig bare ikke særligt meget om selve ordet "akademiker", for jeg synes det er forældet og snobbet. Som en af mine læsere skrev: "Men jeg har ærligt talt mest respekt for de mennesker som tager en uddannelse (kort som lang) og som derefter kan tage vare for sig selv, tjene sine egne penge og betale sin skat. Hvad man så er uddannet som og hvilken titel man har, er jeg egentlig fuldstændigt ligeglad med :-) "
Og det er netop det, som jeg synes det handler om. Begynder vi at sætte os selv i titler som ikke-akademikere og akademikere er det først, at man laver et skel imellem hvem der er de klogeste og hvem der ikke er. Og hvorfor dog det?
Før den sure kommentar havde jeg selv slet ikke tænkt på, om jeg mon var akademiker eller ej. Jeg har da også overvejet om jeg skulle tage kandidaten i socialt arbejde, også helt uden at komme i tanke om, om jeg så mon må kalde mig selv akademiker. Selvom jeg er glad for min uddannelse, så tror jeg nu bare ikke, at kandidaten er noget for mig, for så glad er jeg heller ikke for at gå i skole:)


Nogle forsvarede kommentaren med, at de også selv havde undret sig over hvordan jeg kunne læse til socialrådgiver på Universitetet. Så spørg! Spørg endeligt om alt, bare det er i en pæn tone. Mange sender en mail hvis de undre sig over et eller andet, men det er altså også bare helt fint med et spørgsmål i kommentarfeltet, om det så er off-topic eller ej:)
For jeg læser altså til socialrådgiver på Aalborg Universitet og hvor uddannelsen er en del af Aalborg Universitet. Jeg har taget selv samme basisår sammen med dem, der nu læser erhversøkonomi, jura, sociologi, politik og administration osv. Det er så vidst nok blevet ændret fra det seneste hold, så de ikke længere er en del af basisåret. På Universitetet er der da også en diskussion om hvorvidt uddannelsen overhovedet hører hjemme på Universitetet, men så længe den gør, så læser jeg altså på uni sammen med uni-pigerne :)

19 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hørt hørt! Skulle der være nogle, der undrer sig over, at der er en socialrådgiveruddannelse på Aalborg Universitet, så må de jo bare tjekke det ud der. Jeg forstår simpelthen ikke dem, der spørger dig til den del, det er jo ikke dig, der har besluttet det, det var der nogle kloge hoveder, der gjorde for mange, mange år siden, så håber ikke at du får mange flere spørgsmål på den konto :) KH. Lene

Hyggemor sagde ...

Puha ja, man kan hurtigt få stødt nogle mennesker uden det nogensinde har været meningen. Godt at du får slået fast hvad det handler om, så misforståelserne forhåbentlig kommer ud af verden. Godt at det primært er en madblog du har...det er så dejlig ukompliceret :-) Du må have en dejlig torsdag!

MissMuffin sagde ...

Grønspætte, jeg forstår godt, at det undre nogen, for det er nok ikke på Universitetet at den passer bedst ind, men det er nu engang her uddannelsen ligger. Det er mere måden der spørges på, som betyder noget...

Hyggemor, det er nemlig rigtig dejligt ukompliceret med en madblog:) Alligevel dukker der ofte en spydighed op, som jeg normalt bare sletter. Der er nu også bare grænser for hvad jeg vil høre på:) God dag til dig:)

Lea sagde ...

Jeg har nu ikke undret mig så meget over det, men blot tænkt at det lød som om det var spændende og at du var glad for din uddannelse. Jeg er snart færdig med min kandidat, men kommer aldrig til at omtale mig selv som akademiker. Jeg valgte uddannelsen fordi jeg synes den lød spændende og den passede mit interessefelt. Hvis jeg havde andre interesser, var jeg blevet noget andet.. Også selvom det ikke nødvendigvis var en universitetsuddannelse. Forresten har min kæreste en kort uddannelse og jeg synes han er sej! Uddannelse er godt generelt, og så længe man gør det man er glad for, så er det vel det vigtigste :-)
Kærligst Lea

Hanne sagde ...

Uanset hvad folk også mener om, at uddannelsen bør høre til universitetet eller ej, er faktum jo, at den gør det - og så kan man diskutere termer og begreber i en uendelighed, men i sidste ende er en uddannelse en uddannelse; uanset om den tager tre eller fem år!
Det vigtigste er, at man interesserer sig og er glad for det, man bruger sin tid på; så er det da fuldstændig underordnet, hvad en forældet term "akademiker" dækker over. Det stammer fra en hel anden tid!

Peter sagde ...

"Begynder vi at sætte os selv i titler som ikke-akademikere og akademikere er det først, at man laver et skel imellem hvem der er de klogeste og hvem der ikke er. Og hvorfor dog det?" Der er allerede et skel mellem klog og knap så klog. Det kan måles på en lang række måder: livs indkomst, social status, bopæl osv. Akademikere er bedre stillet end "ikke akademikere", sådan er det nu og sådan vil det altid være. Du skal være stolt over at du har muligheden, være stolt over at leve i et land hvor den høje sociale mobilitet gør, at du kan komme på universitetet.

PS: Universitetet er et studiested, ikke en skole ! Tak !

MissMuffin sagde ...

Lea, uddannelse er nemlig rigtig godt, om man så bliver tømrer eller advokat. Det er virkeligt fedt, at vi i Danmark kan blive lige hvad vi har lyst til:)

Peter, bare fordi man er akademiker behøves man ikke være klogere end så mange andre. Og ja, højt uddannede har ofte bedre levevilkår som følge af en bedre økonomi, men det giver ikke nødvendigvis bedre livskvalitet. I Danmark kan man også stadig have en god økonomi, god bopæl og social status hvis man er pædagog eller håndværker. Så bare fordi man er akademiker er man ikke sikret et liv uden problemer...
Og jeg går sq i skole, om det så er uni eller ej. Nu er det vidst det som vi kan finde på at kalde "flueknepperi" at blive ved med at diskutere hvad der er hvad:)

Peter sagde ...

Selvfølgelig er akademikere da klogere, de er klogere på deres område. Hvis ikke det var tilfældet, hvorfor har vi så universiteter ? hvorfor betaler vi milliarder til forskning ?
Jeg har aldrig påstået, at akademikere har bedre livskvalitet end andre faggrupper, ej heller at et liv som akademiker er fejlfrit, men vi er bedre stillet økonomisk end pædagogen og håndværkeren. Universitetet er ikke for alle, slet ikke, desværre bliver din uddannelse i særdeleshed overbooket med talentløse og forvirrede unge som ikke hører hjemme på AAU eller andre højere læreanstalter.

Anonym sagde ...

Jeg læser også til socialrådgiver på Uni i Aalborg, og derfor går jeg på uni, sammen med mine piger fra uni :-) Måske vi kommer til at hjælpe akademiker på jobcenteret engang :-)

Men en ting er for dårligt på din blog, min mad ser aldrig ud som på dine billeder, det er helt sikkert ikke min skyd ;-)

hilsen en uni pige

MissMuffin sagde ...

Peter, men en tømrer er vel også klogere på sit område end andre. Nu er jeg selv uddannet sekretær og var jeg fortsat som sekretær, så var min IQ stadig den samme som nu. På universitet har jeg bare muligheden for at tilegne mig en ny og større viden om lige det fag, som er min interesse. Jeg er ikke uenig i dig i, at der findes nogle mennesker, der er mere intelligente end andre, men jeg mener ikke nødvendigvis at de er akademikere.
Og ja, socialrådgiveruddannelsen har rgte for, at tiltrække mange, der ikke er egnede. Det er synd og skam, for det giver uddannelsen en lidt lav status..

uni-pige, det lyder meget fornuftigt, for det er en dejlig uddannelse.
Uha, det noget værre noget med den mad, haha. Æh... måske det bare er som i kogebøgerne? Den mad ligner min nemmelig heller ikke særligt tit, haha...

Charlotte den 2. sagde ...

Ak ja - en ren gang ordkløveri-).
Skøn blog du har og super dejlig MAD.
Hilsen Charlotte

Peter sagde ...

Så du mener altså ikke, at en person der har gennemført en gymnasieluddannelse, en bachelor og en kandidatuddannelse, er klogere end en gennemsnitsdansker ?
Hvorfor tror at der er en klar politisk konsensus om at Danmark skal være et videnssamfund ? Ikke at håndværkeren eller pædagogen bliver overflødige, slet ikke, men vi skal have langt flere "kloge hoveder" = akademikere.

MissMuffin sagde ...

Jo, klogere på deres fag- som du sagde:) Jeg er bare heller ikke udelukkende tilhænger af, at intelligens måles, for der findes også mennesker, der har nogle helt specielle og ikke målbare former for intelligens, som ikke kan læres. Fx. sociale og kommunikative egenskaber..
Jeg mener bare ikke, at man automatisk får et stempel som klog bare forddi man er akademiker. Vi kan sagtens blive enige om, at uddannelse er vejen frem, men for mig er det lige meget om den er akademisk eller ej, bare den kan danne grundlag for forsørgelse på et anstændigt niveau..

Anonym sagde ...

Jeg synes det er lidt underligt, at du skriver, at folk endelig må spørge dig, så længe det er i en pæn tone. Var 'den dumme kommentar' ikke skrevet i en pæn tone, synes du? Personen lagde vægt på, at der absolut ikke var noget i vejen med at tage en mellemlang uddannelse, og roste dig oven i købet for dine indlæg her på bloggen.
Og jeg tror heller ikke, at det var for at nedgøre dig, og din udddannelse, at personen skrev som han/hun gjorde.
Jeg håber at få et svar fra dig, jeg vil gerne vide, om det er mig der har misforstået noget! :)

Peter sagde ...

Altså jeg er slet ikke uenig i at man ikke kan måle intelligens 100 %, men der er intet i denne verden der er 100 % sikkert og vi må nu engang bruge de redskaber der er til rådighed. Vi kan ikke bare sætte os i rundkreds med hinanden i hånden og så ellers blive enige om at alle stereotyper og generealisering ophører. Der er for eksempel en klar sammenhæng imellem ens IQ og ens evne til at gennemføre uddannelse, det vil sige at jo højere din IQ er, jo højere uddannelse kan du klare. Det handler især om kompleksitet og der varierer uddannelserne naturligvis, så det bliver meget generaliserende - men sådan er verden jo.
Du siger jo selv at uddannelse er vigtig i den henseende, at den kan skabe grundlag for en anstændig forsørgelse for den enkelte, altså indkomst. Ud fra den præmis må vi antage, at jo højere indkomst, jo højere uddannelse og jo højere IQ. Altså, folk med en lang videregående uddannelse er klogere.

MissMuffin sagde ...

Anonym, jeg synes bestemt ikke det er i pæn tone. Selvfølgeligt er der hverken grimme ord eller bandeord, men jeg synes den er nedladende.

"Ved godt din uddannelse ligger ude på uni, men derfor er du stadig ikke igangværende akademiker. Det er lidt misvisende når du skriver på den måde. Men fred være med det - med det pres der er på uddannelse Idag, er det vel klart at der er mange som ikke føler sig "gode nok" i forhold til at de ikke tager en kandidat. Det er ærgeligt! Vi har brug for alle i samfundet!"

Her bliver jeg både beskyldt for at kalde mig selv igangværende akademiker, at jeg næsten lyver/omgåes sandheden fordi jeg skriver at jeg læser på uni og at jeg er flov over, at jeg ikke er igangværende akademiker. Det er ikke en pæn tone! Hvis personen undre sig over hvordan min uddannelse hænger sammen var det bare at spørge om hvordan den hænger sammen- og om det gør mig til akademiker hvis det er vgtigt at vide. Jeg ved godt, at det skriftlige sprog nemt kan misforståes, men jeg er ikke den eneste, der synes at denne kommentar er ubehøvlet.Jeg opdagede den ikke engang selv i første omgang og blev gjort opmærksom på den af en veninde, der virkeligt synes det var ubehøvlet.

MissMuffin sagde ...

Peter, det her kan vidst diskuteres i en uendelighed og vi to har vidst heller ikke en chance for at blive enige, så jeg lukker den her- om end det er en ret interessant diskussion:)
Tak for input og god weekend:)

Kat sagde ...

Er det forkert at jeg er lidt stolt over at du har brugt et udsnit af min kommentar? ;-)

Det er i hvert fald dejligt at vide at du i hvert fald læser alle kommentarer :-D

Håber du får en dejlig aften!

/Kathrine

MissMuffin sagde ...

Katrine, når jeg nu ikke lige selv kunne få det formuleret, men du kunne, så var det jo nemt at snuppe din formulering:) Jeg læser og svare altid på alle kommentarer- med mindre jeg ikke opdager dem, for den smutter engang imellem:)