tirsdag den 9. oktober 2012

Apple Pie Granola

På flere amerikanske blogs har jeg set, at de er vilde med at bruge usødet æblemos som fugtgiver i deres müesli i stedet for olie eller smør. Da jeg kogte en portion æblemos for nyligt lavede jeg derfor også en lille portion helt uden sukker og helt uden klumper. Det blev virkeligt en succes, for müeslien blev rigtig sprød og fik den perfekte sødme, helt uden fedtstof og kun med en lille smule sirup. Lækkert!
Ligeledes tørrede jeg nogle æbletern i ovnen i 4 timer ved 80 grader. Konsistensen er ikke så god, men smagen er virkeligt god. Har du ikke mod på det har Urtekram tørrede æbletern i deres sortiment.
Inspiration fik jeg fra bloggen "Apple a Day".

Apple Pie Granola
3 dl. havregryn
2 dl. byggryn
1 dl. hørfrø
1 dl. hakkede valnødder
ca. 2 dl. usødet æblemos
1 spsk. ahornsirup
1 spsk. citronsaft
1 spsk. kanel
1/2 dl. tørrede æbletern
2 spsk. tørrede tranebær

Bland havregryn, byggryn, hørfrø,valnødder, kanel, citronsaft og ahornsirup godt sammen.
Tilsæt æblemos og bland det rigtigt godt sammen. Blandingen skal være fugtig, men ikke våd.
Bred blandingen ud på en bageplade med bagepapir.
Rist det ved 200 grader i ca. 10 min. til det er gyldent og sprødt. Rør flere gange undervejs, så det ikke brænder på.
Lad det køle helt af på bagepladen.
Bland det herefter med æbletern og tranebær.
Opbevares i tætsluttende glas.

9 kommentarer:

Camilla sagde ...

Hvor ser det lækkert ud! (og et skønt billede:o) Det tror jeg bestemt, at jeg må prøve!

Home by Bianca sagde ...

Det var da en god alternativ måde til at søde det. Det må prøves af :-)

MissMuffin sagde ...

Camilla, det blev også rigtig lækkert. Fremover vil jeg nok også bruge æblemos til al min uesli, for smagen er ikke overvældende, så krydderier og tørret frugt kan sagtens udskiftes..
Tak- har købt de sejeste trækasser til huset, men de har vidst sig at være ret så gode til billeder, haha..

Bianca, det er det nemlig. Grunden til, at jeg som oftest laver mit eget er for at kunne styre sukkermængden og det kan jeg her og samtidig få den helt perfekte sprødhed..

MissMuffin sagde ...

Camilla, det blev også rigtig lækkert. Fremover vil jeg nok også bruge æblemos til al min uesli, for smagen er ikke overvældende, så krydderier og tørret frugt kan sagtens udskiftes..
Tak- har købt de sejeste trækasser til huset, men de har vidst sig at være ret så gode til billeder, haha..

Bianca, det er det nemlig. Grunden til, at jeg som oftest laver mit eget er for at kunne styre sukkermængden og det kan jeg her og samtidig få den helt perfekte sprødhed..

Linebinevaskemaskine sagde ...

jeg tror da nok lige at jeg skal have kogt mos af gårdens æbler :) Det lyder så godt

MissMuffin sagde ...

Line, gør det:) Det smager såå godt:)

Fie sagde ...

Tak for opskriften. Den skal helt sikkert prøves af :)

Venligst Fie fraMonsar

MissMuffin sagde ...

Velbekomme Fie- den er også bare super god:)

MissMuffin sagde ...

Velbekomme Fie- den er også bare super god:)