onsdag den 3. oktober 2012

Hvidkålslasange

Da jeg fortalte Kristian hvad menuen stod på var han temmeligt skeptisk. Kål og uden kød?! Han måtte dog indrømme, at det faktisk smagte ganske godt.
Opskriften er fra et udklip fra skuffen, så jeg ved ikke helt hvor den er fra.. 
Det smager hvertfald godt og så er det billig mad. Vi fik en sprød salat med pærer, granatæble og græskarkerner dertil.
Nu lavede jeg kun halv portion, men jeg brugte næsten samme mængde ost. En god en, med masser af smag klæder denne lasange, så drop den kedelige mozzarella:)

Hvidkålslasange (2 pers.)
100 g. hvidkål
1 løg
2 fed hvidløg
1 dåse hakkede tomater
1 tsk. oregano
ca. 8 lasangeplader
75-100 g. revet, lagret ost

Bechamelsauce:
25 g. smør
3 spsk. mel
1/2 liter mælk
lidt revet muskatnød
salt, peber

Riv hvidkålet fint, gerne i en foodprocessor.
Hak løget og pres hvidløget.
Steg løg og hvidløg i lidt olivenolie til de er klare. 
Kom hvidkål, oregano og tomater ved og lad det simre et par minutter.
Krydder med salt og peber.
Smelt smørret i en lille gryde uden at den tager farve. Pisk melet heri.
Spæd op med mælk og kog saucen igennem et øjeblik under omrøring.
Smag til med salt, peber og muskatnød.
Læg lidt af hvidkålssaucen i bunden af et lille, ildfast fad. Kom et lag lasangeplader over og herefter et lag hvidkålssauce og bechamelsauce. Fortsæt til at der ikke er mere sauce. 
Afslut med et lag lasangeplader og bechamelsauce.
Fordel den revne ost over og bag lasangen ved 200 grader i ca. 35 min.
Server med salat til.

3 kommentarer:

Det Stormske Køkken sagde ...

Det lyder faktisk lækkert, selvom jeg umiddelbart tænkte det samme som din kæreste.
Den er gemt på to-do-listen :)

Unknown sagde ...

Hvilken mand vil ikke være skæptisk over denne ret :-) sejt at han spiste den og ret faktisk kunne li den - jeg syntes ihvertfald den lyder læksi, nu elsker jeg også kål :-)

kh maria

MissMuffin sagde ...

Rebelsig, det smagte skønt, så der er ingen grund til at være så skeptisk:)

Maria, herhjemme duer "jeg er en mand og spiser derfor ikke grøntsager"-undskylningen altså ikke:) Jeg kan godt lide kål, men det er og bliver aldrig min livret. Lasangen smagte dog rigtig skønt og vil blive lavet en anden gang også..