fredag den 26. oktober 2012

Korn-taboulleh med rødbede, granatæble og mynte


Endnu en et hit fra "Suverænde Salater året rundt"- jeg er virkeligt begejstret for den bog:)
Vi fik den sammen med en anden salat fra bogen og en helstegt kylling. Rigtig lækkert, men lidt for sundt efter Kristians mening:)
I bogen bruger de meget granatæblesirup, men det har jeg ikke fundet nogen steder. Til gengæld har jeg fundet en balsamico med granatæble og den er rigtig skøn.

Korn-Taboulleh med rødbede, granatæble og mynte (2 pers.)
1½ dl. perlespelt
2 store rødbeder
25 g. pinjekerner
½ dl. friske, hakkede krydderurte- fx. mynte, persille eller dild.
kerner fra ½ granatæble
olivenolie, salt, peber

Dressing:
½ fed hvidløg, pressset
1 spsk. olivenolie
½ spsk. granatæblebalsamico
salt, peber

Skræl rødbederne og skær dem i små tern. Vend dem i en smule olivenolie, groft salt og lidt peber.
Bag dem i ca. 20-25 min. ved 200 grader, så de stadig har en smule bid.
Skyl perlespelten godt og kog den efter anvisningen på pakken.
Rist pinjekernerne gyldne på en tør, varm pande.
Rør alle ingredienserne til dressingen sammen.
Vend perlespelt, de bagte rødbeder, pinjekerner, halvdelen af krydderurterne og halvedelen af granatæblekernerne sammen.
Anret salaten på et fad eller i en skål. Drys med resten af krydderurterne og granatæblekernerne.

11 kommentarer:

heidi sagde ...

Granatæblesirup har jeg købt i Superbest - det hedder
nar eksisi og fås sikkert også i de fleste tyrkiske indvandrerbutikker
https://www.google.com/search?q=nar+eksisi&aq=0&oq=nar+eksisi&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

MissMuffin sagde ...

heidi, tak for tippet! Jeg havde nok aldrig selv regnet ud at det hed det, men nu må jeg lige forbi en grønthandler snarest:)

Unknown sagde ...

Jeg er altså også vildt begejstret for den bog!
Jeg har efterhånden fået lavet rigtig mange af dem - i aften skal jeg lave Bagte peberfrugter med broccoli og andre lækkerier - mmm dem glæder jeg mig til :-)

god fredag
kh Maria

MissMuffin sagde ...

Maria, den så også rigtig lækker ud, men det er nok en af de opskrifter jeg ikke får prøvet, for Kristian er meget lidt begejstret for peberfrugter..

Anonym sagde ...

Hej Miss Muffin

Den salat lyder rigtig lækker. Den må vi vist prøve. Granatæblesirup kan man lave selv. Der er en god opskrift hos Klidmoster.

Venlig hilsen
Inge

Anonym sagde ...

Hej Miss Muffin

Den salat lyder rigtig lækker. Den må vi vist prøve. Granatæblesirup kan man lave selv. Der er en god opskrift hos Klidmoster.

Venlig hilsen
Inge

MissMuffin sagde ...

Hej Inge

Jaa, jeg har godt set den, men jeg orker næsten ikke til at tage livet af alle de granatæbler hvis jeg kan købe mig til det:) jeg elsker granatæbler, men de er lidt af en mareridt at rense:)Så nu ser jeg lige om jeg kan finde en hos en af de etniske grønthandlere i Aalborg og kan jeg ikke det, så er der ikke andet for end at kaste mig over den hjemmelavede version..

Anonym sagde ...

Hvis du alligevel skal forbi en etnisk grønthandler, så kan jeg anbefale at købe dadelsirup. Det er super at bage med, og giver en lækker mørk farve til f.eks. boller og kager. :)
Mvh. Helle

MissMuffin sagde ...

Helle, det bruger de også i bogen, så det bliver jeg da vidst lige nød til- også hvis det er godt at bage med:) tak for tip:)

Anonym sagde ...

Wow, that's what I was searching for, what a data! present here at this blog, thanks admin of this site.

Stop by my site - Spazio Kovan

Anonym sagde ...

It's very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this piece of writing at this site.

my web page - juegos para pc