søndag den 7. oktober 2012

Naanbrød





Til den krydrede grøntsagssuppe serverede jeg lune og nybagte naanbrød efter Claus Meyers opskrift- "Meyers Bageri" er altså en skøn bog:)
Naanbrød skal jo være bløde, men mine blev sprøde, så jeg fik nok lige givet dem 1 minuts tid for meget. De smagte nu skønt alligevel.

Naanbrød (5 stk.)
30 g. gær
2 1/2 dl. lunken vand
1 dl. yoghurt naturel
1 æg
1 dl. smeltet smør (ca. 50 g.)
10 g. havsalt
10 g. sukker
ca. 600 g. hvedemel
Nigellafrø til drys
olivenolie

Rør gæren ud i vandet. Tilsæt yoghurt, æg, smør, salt og sukker.
Tilsæt melet lidt af gangen og ælt dejen godt til den er glat og smidig.
Lad den hæve lunt og tildækket i 1-2 timer til den er dobbelt så stor.
Vend dejen ud på et meldrysset bord og del den i 5 stykker.
Form herefter hvert stykke til flade, dråbeformede brød. De skal være lidt tykkere i kanten end de er i midten.
Pensel dem med lidt olivenolie og drys med nigellafrø.
Varm ovnen op til 250 g. med en bagesten i. 
Løft forsigtigt naanbrødene over på bagestenen og bag dem så i 8-10 min. 
De skal være bløde- ikke sprøde!
Afkøl dem lidt på en bagerist inden de serveres som tilbehør til curry's eller supper.



4 kommentarer:

Marian N. Larsen sagde ...

jeg elsker hjemmebagte naan! Både til suppe og div. indiske retter... uhmn!

MissMuffin sagde ...

De smager også bare så meget bedre end de triste nogen man kan købe:)

Piskeriset sagde ...

Det kan da være, jeg skal prøve det på et tidspunkt - friskbagt naanbrød kan man ikke få for tit :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, det kan man nemlig ikke. Her i Aalborg kan man ikke købe dem hos bagerne, kun i de triste vacumpakkede eksemplarer i supermarkederne og de er noget triste..