onsdag den 24. oktober 2012

Langtidssimrede Unghanelår i hvidvin

 Jeg faldt over nogle bornholmske unghanelår den anden dag da jeg var ude at handle og de fik lov at komme med hjem i den store, røde gryde.
Det blev til virkeligt lækker simremad lørdag aften og vi endte med at spise alt, alt for meget:) Det lykkedes mig også at få en ganske god sauce ud af den overskydende stegevæske, så det bliver ikke sidste gang, at der kommer sån et par lår med hjem.

Langtidsimrede unghanelår (2 pers.)
2 unghanelår
3 gulerødder
2 stilke bladselleri
1 stort løg
6 stilke frisk timian
2 laubærblade
½ flaske hvidvin
½ dl. fløde
olivenolie, salt, peber

Tilbehør:
Kartoffelmos
Ristede svampe

Skræl gulerødderne og skær dem i tykke skiver.
Skær bladsellerien i tykke skiver og hak løget fint.
Krydder lårene med salt og peber og brun dem godt af i lidt olivenolie.
Tilsæt grøntsagerne, timian, laubærblade og hvidvin.
Lad det hele simre ved lav varme i ca. 1½ time, til lårene er helt møre.
Tag lårene op ag gryden og hold dem varme.
Fjern grøntsagerne fra stegevæden og sku op for varmen. Kog stegevæden lidt ind og jævn den med fløden til en lækker, cremet sauce. Tilsæt evt. lidt kulør for farve.
Smag til med salt og peber.
Server lårene med sauce og tilbehør- og resten af vinen:)

4 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Ork, hvor ser det lækkert ud! Elsker simpelthen sådan kyllinge-sovs - og så er svampe og kartoffelmos bare generelt et perfekt match.

- Anne

Linebinevaskemaskine sagde ...

Har jeg fortalt hvor meget jeg glæder mig til at spise hos dig i aften ;) det ser godt nok lækkert ud! Hvad mon andelår siger til sådan en behandling?

Piskeriset sagde ...

Mmmm simremad... pæn anretning i øvrigt, tallerkenen passer rigtig godt til retten :-)

MissMuffin sagde ...

Anne, det smagte virkeligt også bare rigtig godt. Det er tung mad, men det er godt:)

Line, det var godt- så håber jeg at aftenen levede op til dine forventninger:)
Jeg tror det vil være super godt til andelår! Tror bare de skal have ½ time længere og så ville jeg nok selv udskifte hvidvin med rødvin..

Piskeriset, tak:) Det er ikke pæn mad og det manglende lys gør det ikke nemt at tage ordenlige madbilleder lige for tiden..