søndag den 28. oktober 2012

Anmeldelse: "Jagten på den gode smag" (Politikens Forlag)

Da jeg modtog "Jagten på den gode smag" af Carsten Kyster og fotograf Columbus Leth troede jeg ikke, at den ville være noget for mig og der gik nogle dage før jeg fik mig samlet sammen til at kigge i den. Der tog jeg så fejl:) Bogen er sååå skøn!
Carsten Kyster og Columbus Leth har været rundt hos de små, lokale fødevarerproducenter i Danmark, hvor de har fået et indblik i produktion og har tryllet i køkkenet med de råvarer, som de er blevet præsenteret for på deres vej.
De har bl.a. været på besøg hos Sødams kyllinger, Thys lam og Skærtoft Mølle. Ligeledes indeholder bogen også afsnit om den mad, som vi selv kan finde i den danske natur.

Bogen er inddelt i hele 16 kapitler. Her er 13 afsnit fra forskellige fødevarerproducenter, hvor der både er vildt, grønt, gås, fisk, lam, kylling, ged, øl, oksekød, ost og brød på menuen. De sidste 3 kapitler omhandler den mad, som vi selv kan samle i naturen; muslinger, vilde urter og svampe. Hvert kapitel har spændende fortællinger om produktionen, menneskene bag og de enkelte råvarer, efterfulgt af spændende opskrifter, som er udviklet og produceret i køkkenet, på det sted de har besøgt.
Opskrifterne er en god blanding af nemme hverdagsretter og de lidt mere specielle retter, alt sammen med fokus på gode, danske råvarer. Hos mig var det især afsnittet om Klosterhedens Vildt og Sejerø-gæs, der overraskede positivt. Vi spiser nærmest aldrig hverken vildt eller gås, men her var opskrifterne gjort spændende og let tilgængelige for også helt almindelige mennesker. Jeg skal have fat i både fasan og gås snarest! Der er også opskrifter, som jeg aldrig kommer til at prøve, for jeg spiser hverken oksehjerter, nyretapper eller østers. Alligevel er der bare så meget inspiration at hente, så bogens opskrifter rammer bredt.  Der er mest fokus på frokost,tilbehør, forretter og hovedretter i bogen, hvor der kun findes nogle enkelte desserter og ingen morgenmad.

Bogen er ret stor i forhold til de fleste kogebøger, men det gør ikke noget, når den er fyldt med det ene smukke foto efter det andet. Lækker mad, dyr, råvarer, beskidte bondemænd, grønne marker, vejrbidte fiskere og dansk natur pryder bogen og er med til at give den masser af personlighed. Eneste lille minus er, at der ikke er et billede til alle bogens 100 opskrifter. Når der nu netop er fokus på billederne i bogen, så burde de også være klemt ind, for det er ret vigtig efter min mening.

Bogen koster 350 kr. og det mener jeg er ganske rimeligt, for den fylder 264 store sider.
Det er ikke en bog, man skal købe udelukkende for opskrifternes skyld, men en bog for dem, der holder af at læse om mad og især danske råvarer. Den er oplagt til godnat-læsning:)
Bogen får 6 ud af 6 stjerner.