lørdag den 27. oktober 2012

Bulgurboller med ost


 Nu har det jo vist sig, at jeg ikke er så stor fan af bulgur. Så hellere perlespelt o.lign. Derfor stod der også en rest bulgur i skammekrogen i mit skab, som passende kunne bruges til Kristines bulgurboller. Så blev det sidste bulgur udryddet og samtidig er der boller til madpakken.
Bollerne blev rigtigt gode med masser af bid og smag fra osten :) Kristian var også begejstret og mente, at det var nogle af de bedste boller han har haft med på madpakken..
Jeg brugte kærnemælk i stedet for almindelig mælk og så undlod jeg oregano.
De blev heller ikke penslet med olivenolie, men det var nok mest fordi at jeg først opdagede det, da da jeg skulle skrive indlægget, haha..
De er rigtig nemme at lave og smager skønt fyldt med grønt og pålæg på madpakken. Min favorit er et tyndt lag philidelphia, babyspinat, kyllingepålæg, avocado en en lille smule soltørrede tomater i olie. Mums:)
Jeg fik 8 store boller ud af portionen.

Bulgurboller med ost (8 stk.)
25 g. gær
2 dl. lunken vand
3 dl. kærnemælk
3 dl. bulgur
1 spsk. groft salt
200 g. revet ost (gem lidt til pynt)
ca. 450 g. hvedemel

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt kærnemælk, bulgur og salt.
Ælt ca. 2/3 af melet i og tilsæt så osten. Tilsæt resten af melet lidt af gangen til dejen er fast, men ret klistret. Dejen må ikke blive for tør, da bulguren suger en del væske.
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 1½ time.
Ælt dejen igennem og form til 8 store, flade boller.
Læg dem på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve ca. 20 min.
Pensel evt. med lidt olivenolie og drys med resten af osten.
Bag dem i 15-20 min. ved 200 grader.
Lad dem køle helt af på en bagerist.

7 kommentarer:

Heidi Kokborg sagde ...

Hvor ser de altså lækre ud! Jeg elsker ost på boller, så jeg bliver vist nødt til at lave dem her :)

Lene sagde ...

Hej Sabina,

Nu spørger jeg måske dumt...men er det rå eller kogt bulgur? Og tak for en masse gode opskrifter.

Klem fra Lene

MissMuffin sagde ...

Heidi, de er også rigtigt lækre og holder sig godt. Osten ovenpå giver lige den sidste, gode smag tl bollerne:)

Lene, det er ikke et dumt spørgsmål, for jeg tror også, at jeg selv spurgte Kristine:) Det er rå bulgur, man bruger her i opskriften. Jeg tror også sagtens, at man kan bruge en rest kogte, men så skal dejen nok lige have en anelse mere mel...

Lene sagde ...

Hej igen,

Tak for svar - de står på radiatoren og hæver nu...

God søndag, Lene

MissMuffin sagde ...

Det lyder bare godt- så håber jeg du vil synes om dem:)

Rikke sagde ...

Uhmm, de ser lækre ud! De skal vist prøves af herhjemme!

Der er masser af inspiration til lækkerier og god mad herinde! Skønt at læse med!

Hilsen Rikke
www.bareschoen.blogspot.com

MissMuffin sagde ...

Rikke, gør endeligt det for de er både nemme og smager skønt:)
Jeg er glad for at høre, at du synes om alle opskrifterne, så det er bare at gå igang:)