fredag den 19. oktober 2012

Løgimoses Pandekager

Pandekager er altid et hit, så jeg inviterede de søde uni-piger over til en omgang pndekager og varm kakao i vores efterårsferie. Super hyggeligt:)
Til pandekagerne var der flere slags marmelade, ahornsirup, sukkerdrys og nutella.
Indtil at jeg prøvede denne opskrift havde jeg ikke fundet den perfekte, men det har jeg nu. Søde, bløde og virkeligt velsmagende pandekager, der er ganske nemme at stege.
Opskriften er fra "Løgimose Vinter", men jeg tilsatte så selv citronskal og en vaniljestang, for det synes jeg hører sig til:)
Normalt holder jeg mine pandekager varme i ovnen og så kan de godt blive lidt tørre. I bogen anbefaler de, at man ligger pandekagerne på en tallerken, der står over en gryde kogende vand. Det virkede super godt, for pandekagerne forblev bløde og meget varme. De skal bare lige drysses med lidt sukker mellem hvert lag.

Løgimoses Pandekager (10-12 stk.)
5 æg
50 g. sukker
1 vaniljestang
175 g. mel
1 knsp. salt
5 dl. mælk
175 g. smeltet smør
skal af ½ usprøjtet citron
lit smør til stegning + ekstra sukker til drys

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Mos dem sammen med sukkeret.
Pisk vaniljesukker, æg, mel, salt og citronskal sammen.
Pisk mælken i og derefter det smeltede smør.
Lad dejen hvile køligt en times tid.
Steg pandekagerne i en lille bitte smule smør på en lille pandekagepande.
Jeg har en Tefal pandekagepande og der passer dem med en lille dl. pr. pandekage.
Hold dem lune.

4 kommentarer:

Linebinevaskemaskine sagde ...

Dem vil jeg bestemt prøve næste gang jeg skal bage pandekager :) jeg mangler nemlig den helt perfekte opskrift! Dine ser så pæne ud :)

Bitten sagde ...

Det bliver min kæreste glad for ;) De ser rigtig gode ud, og hvilket skønt tip til at holde dem varme.

Håber dog, at man også kan lave dem på en helt normal Tefal-pande, siden jeg ikke har investeret i special-pander :P

MissMuffin sagde ...

Line, jeg synes hvertfald de blev super lækre og pæne:)
Jeg tror det er alt smørret:)

Bitten, de var også rigtig gode.
Det kan man da, men en pandekagepande er faktísk super praktisk og fåes ofte til omkring 100 kr- sån en kan du ikke undvære:)

Anonym sagde ...

Det er lidt komisk at du altid nævner "uni" og "uni pigerne". Er du en lille smule flov over at du rent faktisk ikke er igang med en universitets uddannelse, men en mellemlang videregående? (hvilket der bestemt ikke er noget galt i!)
Jeg undre mig blot, da jeg efterhånden ofte er stødt på det i dine indlæg. Ved godt din uddannelse ligger ude på uni, men derfor er du stadig ikke igangværende akademiker. Det er lidt misvisende når du skriver på den måde. Men fred være med det - med det pres der er på uddannelse Idag, er det vel klart at der er mange som ikke føler sig "gode nok" i forhold til at de ikke tager en kandidat. Det er ærgeligt! Vi har brug for alle i samfundet! :-)

Udover dette, så er det en super inspirerene og spændende blog! Benytter ofte dine opskrifter :-)