mandag den 29. oktober 2012

Avocado-Appelsinsalat med ristede mandler


Denne salat er enkel, men stadig med masser af dejlig smag.
Den er fra "Suveræne Salater Året Rundt". Ok, jeg har snydt lidt, for den hører til december-afsnittet, men jeg havde sån lyst til appelsiner:)
Dressingen synes jeg er lige til den syrlige side, så skru evt. lidt ned på mængden af citronsaft.
Vi fik den sammen med "Korntaboulleh med rødbede, granatæble og mynte" og en helstegt kyllerylle. Rigtig lækker mad på en helt almindelig tirsdag eller hvornår det nu var:)

Avocado-Appelsinsalat med ristede mandler (2 pers.)
1 moden avocado
1 appelsin
25 g. mandler
3 spsk. friske krydderurter (fx. persille og mynte)

Dressing:
skal af ½ økologisk appelsin
1 lille fed hvidløg, presset
1 spsk. friskpresset citronsaft
1 tsk. olivenolie
salt, peber

Rist mandlerne på en pande til de får lidt farve.
Lad dem køle af og hak dem groft.
Bland alle ingredienserne til dressingen, men hold lidt igen med citronsaften. Smag til med citronsaft, salt og peber.
Skær avovadoen i tynde både og appelsinen i tynde skiver.
Anret avocado og appelsin på et lille fad og dryp dressingen over.
Drys med hakkede krydderurter og server straks.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Appelsiner er også skønne, og det er efter sigende i de to næste måneder, man skal spise dem, for der er de bedst. Den teori vil jeg afprøve :-)

Holder du egentlig liv i et par krydderurter i vindueskarmen i løbet af vinteren? Jeg overvejer at holde liv i et par stykker i år - ud over basilikum, som jeg næsten altid har i frisk udgave.

MissMuffin sagde ...

Piskeris, jeg tror jeg vil abe dig efter:) Appelsiner er så gode, men jeg hader at få gule negle af al det pilleri!
Ja, det gør jeg altid. Det er ikke alle jeg har lige meget held med, men basilikum, timian, oregano og mynte plejer jeg at kunne holde liv i. Det er lige det der med at huske at vande, haha...