mandag den 8. oktober 2012

Else-Maries sandwichboller

Da jeg fik en mail med disse boller fra Else-Marie vidste jeg bare, at de skulle prøves, for hæve-metoden er noget anderledes end hvad jeg er vant til. Selvom jeg måske var en lille smule skeptisk:) Bollerne blev dog super gode og lige som Kristian godt kan li dem; bløde, saftige og ikke alt for grove. De holder sig også friske ret længe, så de kan anbefales herfra. 
Næste gang vil jeg øge mængden af fuldkornsmel og måske tilsætte nogle kerner, for det kan de sagtens bære.
Nu lavede jeg kun halv portion og så nogle ret store boller denne gang. Næste gang laver jeg hele portionen, for ifølge Else-Marie er de lige så gode efter en tur i fryseren. Her kommer opskriften som jeg lavede den.

Else-Maries sandwichboller (6 stk.)
25 g. gær
3 1/2 dl. vand
1 dl. kærnemælk
1/2 dl. olie
1/2 spsk. salt
200 g. groft mel (fx. ølandshvede)
ca. 400-450 g. hvedemel

Bland vand, kærnemælk og olie. Rør gæren ud heri.
Tilsæt salt og fuldkornsmel.
Ælt hvedemelet i dejen lidt af gangen og ælt til en fast og let klistret dej. Den skal æltes rigtig godt.
Lad dejen hæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse. Det tager en times tid.
Ælt dejen igennem og del i 6-8 stykker. Form til flade boller, som sættes på en bageplade med bagepapir.
Sæt bollerne ind i en kold ovn og tænd på 45 grader. Lad dem efterhæve her i 30 min.
Skru ovnen op på 200 grader varmluft og bag bollerne til de lyder hule når du banker på dem. Det tager ca. 15-20 min.
Lad dem køle helt af på en bagerist.

2 kommentarer:

Maj sagde ...

De ser og lyder også rigtig gode - og det er bestemt en hævemetode jeg ikke har set før, det er nok til at pirre min nysgerrighed ;)

- Maj :D

MissMuffin sagde ...

Maj, de er rigtig gode og kan jo nemt pimpes med kerner, frø og groft mel:)