lørdag den 21. august 2010

Sprød jordbærlagkage med karamel...

Min familie er nogle værre sukkergrise, så de er altid friske på at afprøve en ny opskrift:)
Denne lidt anderledes jordbærlagkage vakte rigtig stor lykke, især hos min mor, men jeg synes også selv at den var rigtig god og meget sød.
Opskriften er fra SpisBedre/august 2010.
Bundene blev ikke så store som på billedet, men sån er det, det passede fint til os, så der bliver alligevel et pænt stykke til 7-8 mennesker og ikke 10-12 som ifølge opskriften.
Kagen er nem at lave, det er dog en smule svært at få bundene smurt ud i et tyndt lag, men med lidt tålmodighed gik det da:)

Sprød jordbærlagkage med karamel
Bunde:
100 g blødt smør
120 g sukker
1 æg
1 dl hvedemel
Karamelsauce:
1 dl piskefløde
1 dl sukker
1 spsk lys sirup
Fyld:
250 g jordbær
3-4 dl piskefløde
2 spsk flormelis
Pynt:
250 g jordbær

Sæt ovnen på 250 grader.
Rør smør og sukker luftigt.
Tilsæt ægget og rør godt rundt, inden melet røres i.
Tegn 4 cirkler (24 cm i diameter) på bagepapir og smør dejen ud derpå i et tyndt og jævnt lag- jeg gjorde det i frihånd og kunne have 2 bunde pr. plade.
Bag bundene en af gangen (med mindre du bruger varmluft som mig) i ca. 5 min- pas på, de tager hurtigt farve!
Løsn forsigtigt bundene mens de er varme og lad dem køle helt af på et plant underlag.
Rør alle ingredienserne til karamelsaucen sammen i en tykbundet gryde og ld et koge kraftigt i ca. 5 min til en tyk sauce- rør af og til.
Lad karamelcremen køle lidt af, men ikke så meget at den stivner helt. Så kan den varmes op igen.
Pisk fløden stiv sammen med flormelis.
Skyl og nip jordbærene og skær dem i små stykker, som røres i flødeskummet.
Kom flødeskummet mellem bundene og afslut med at smøre karamelsaucen på toppen.
Pynt med friske jordbær.
Server straks, så bundene ikke bliver bløde.

Tip: Er sikker på, at kagen også ville smage skønt med hindbær eller blåbær, nu hvor sæsonen for jordbær er ved at være slut.
Måske skal der bruges lidt færre bær, men der må man li prøve sig frem..
Den store møgunge ønskede sig banankage, så jeg bagte denne her til ham, bar i en stjerneform fra Ikea og så smurte jeg den op med Bette Crocker Icing inden jeg gik helt amok med krymmel-bøtten, haha..

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

*savle*
Hvorfor laver folk ikke generelt sådan nogle spændende lagkager i stedet for de kedelige traditionelle? Det går altså ikke at se på den slags billeder sådan en tidlig lørdag... :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, jeg må beklage:)
Tror de fleste laver de almindelige lagerkager fodi det nemt. Et par købe-bunde med et glas syltetøj og en pakke pulver-creme og en banan, så er den hjemme..
Kan nu godt li almindelig lagkage, men foretrækker nok en der er lidt mere spændende...

Trine sagde ...

Det er bare så lækkert ud :-)

MissMuffin sagde ...

Trine, det var det også:)

Unknown sagde ...

Mums, blir helt sulten, der er heller ikke noget som at forkæle, venner eller familie med noget lækkert :)

Smil Lise

http://aalborgpigen.blogspot.com

MissMuffin sagde ...

Aalborgpigen, det var også ret lækker:)
Min bliver nærmest "fornærmede" hvis jeg ikke har boller eller kage med når jeg kommer, så de er vidst li forvænnede nok, haha..