torsdag den 24. februar 2011

Sparkling Spring og Cheese Sticks

Jeg serverede en lille velkomstdrink for pigerne igår, men nåede kun selv en enkelt mundfuld.

Dog tør jeg godt sige, at "Sparkling Spring" er en super frisk og lækker velkomstdrink, som jeg kommer til at servere mange gange fremover!
Også denne opskrift er fra Isabella nr. 1/2011.
Jeg havde nær aldrig fundet noget citronsorbet, for Irma havde det ikke og jeg købte i stedet en mangosorbet. I et sidste forsøg prøvede jeg lige Kvickly og endnu engang havde de lige det jeg ledte efter: citronsorbet:)
Jeg er ikke nogen vin- eller champagneekspert, så en tør mousserende vin blev sq bar forvandlet til en Asti, som vidst nærmere kan betegnes som blød og sød, men det endte lykkeligt alligevel:)

Sparkling Spring (1 drink)

1 kugle citronsorbet
2 cl. vodka
4 friske blåbær
1 tandstik
cava eller anden tør mousserende vin

Kom blåbærrene på en tandstik.

Kom en kugle sorbet i et glas og hæld vodka over.
Fyld glasset op med cava og stik blåbær-spyddet ned i drinken.

Sammen med velkomstdrinken serverede jeg nogle cheese sticks, som jeg har hentet inspiration til rundt omkring på nettet.
De er super hurtige og nemme at lave.
De smager rigtig lækkert og kan varieres i det uendelige med forskellige slags ost og krydderier.
Jeg elsker jo gruyere, som jeg oftest køber på torvet i et helt stykke, som jeg selv river.
Nu kan man købe revet gruyere i Føtex fra deres eget mærke Princip! og det smager ganske udemærket.

MissMuffins Cheese Sticks
1 plade fersk butterdej
1 æggehvide
Revet parmesanost
Revet gruyereost
Groft salt

Fold butterdejen ud på bordet.
Pensl hele stykket med et tyndt lag æggehvide.
Drys med ost på halvdelen af pladen (halvdelen af den længste side) og tryk det let fast.
Fold den anden halvdel ind over og tryk det godt sammen.
Skær ud i tynde skiver med en klejnespore eller pizzahjul.
Tvist hver strimmel sammen og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Pensl med en smule æggehvide og drys med groft salt.
Bag dem ved 200 grader til de er gyldne og sprøde.

16 kommentarer:

heidi sagde ...

Ostestængerne ser lækre ud - jeg har fået noget lignende hvor der bare er rullet baconskiver ind i butterdejen, og de er også gode - måske man skulle prøve at kombinere ost og bacon :-)

MissMuffin sagde ...

Bacon inden i?
Det lyder spændende... Men det bliver da ikke sprødt så?

Bitten sagde ...

Nøj, var der også vodka i? Du prøvede nok rigtig at drikke os fulde :D
Ej, det var en virkelig dejlig drink, og jeg er sikker på, at den er perfekt en varm sommerdag (også selv om man ikke får gæster, mwahaha).

Maj sagde ...

Uhmmm den der Sparkling spring den skal da prøves - lyder simpelthen for lækkert!

Og serveret med lækre ostestænger, ihhh dine gæster blev da virkelig kræset for, godt det ikke endte med den syntetiske citronmåne ;D ;D

- Maj :)

Grith sagde ...

Den velkomstdrink lyder rigtig lækker, tror den skal bruges herhjemme næste gang.

Jeg har lavet de pinde med Pesto, det kan også anbefales.

Anonym sagde ...

Lyder som en virkelig lækker drink, lige sådan noget som kan få mig til at savne alkohol, bare en lille smule ;-)

Jeg skal virkelig prøve de cheesesticks, lyder lige som noget for mig.....

Mange hilsner
Birthe

Piskeriset sagde ...

Jeg tror snart, vi må have et alvorsord - du kan ikke blive ved med at blogge om lækre ting, som jeg bare må prøve - jeg har simpelthen ikke timer nok i døgnet til at nå det :-O


;-)

Helle sagde ...

Uhmmm en lækker menu, I har fået :) For et par uger siden, skulle jeg bruge appelsinsorbet, men fandt det ikke ;-( Jeg ledte højt og lavt...... men ikke Kvickly. Det skal jeg lige skrive bag øret. For om jeg kører i Bilka eller over fjorden til Kvickly er vist hip som hap :-)

heidi sagde ...

Naa det kan godt være baconskiverne ikke bliver helt sprøde, det kan jeg faktisk ikke huske - men jeg tror fidusen er at stege dem ved forholdsvis lav varme i lang tid, så mest muligt fedt kan løbe af, uden at butterdejen når at blive branket.

MissMuffin sagde ...

bitten, der var li en lille sjat i, du ved, til at dulme nerverne, haha:)
Jeg kunne også godt se mig selv sidde og sippe sån et par stykker en lun sommeraften. Mums..

Maj, den er rigtig god og frisk:)
Synes det er rart med lidt at starte på, så jeg tror det var en succes:)

Grith, det var en god ide med pesto- det husker jeg lige mig selv på:)

Birthe, jeg drikkker sjældent alkohol, men sån en drink her, et glas koldt vin eller bar en øl kan jeg nu godt li engang imellem:)
De er rigtigt gode som en lille appetitvækker og super nemme at lave!

Uha Piskeris, nu tør jeg jo slet ikke komme den 12.marts. Du lovede at være sød:)

Helle, jeg mindes, at Irma i Hasseris havde appelsinsorbet, men jeg tror nok at den var med chili.
Jeg tror ikke, at der var appelsinsorbet i Kvickly, men jeg er ikke helt sikker:)

heidi, det må jo bar afprøves:)

Piskeriset sagde ...

Ha, det tror jeg ikke på! Nå, jeg må se, om jeg kan styre mig en hel dag... selvom det bliver svært ;-)

MissMuffin sagde ...

Ellers må jeg se om jeg har noget beroligende på lager, så får du sq et skud:)

Piskeriset sagde ...

Chokolade er meget beroligende på mig... bare et tip... ;-)

Hjertemad - Louise sagde ...

Den drink lyder altså lige som noget for mig - det er jo kun et plus, hvis den både dulmer nerverne, smager skønt og ser fantastisk ud! Sommetider savner jeg altså mine studiedage, hvor den stod på drinks hver weekend...
/Louise

MissMuffin sagde ...

Louise, den er sån rigtig tøset på den gode måde og vil helt sikkert blve lavet herhjemme igen..
Det er noget lidt andet, end de sædvanlige velkomstdrinks..
Jeg kunne også sagtens forestille mig at servere den for veninderne en lun sommerdag,bar som en lille frisk drink på terassen (som jeg dog ikke har), haha..

Mette sagde ...

Mon man kan lave ostestængerne et par dage før?