onsdag den 23. februar 2011

Sennepskylling med bacon, svampe og mandelgremolata..


Så kom der lidt billeder fra Line, så i kan få opskriften på denne lækre kyllingeret.
Opskriften er fra Isabellas nr. 1/2011.
Imorgen kommer der opskrift på velkomstdrink og snack.
Det her er en rigtig lækker måde at servere kylling på, både som lidt langsom hverdagsmad eller som gæstemad. Jeg serverede ovnkartofler og en salat med pærer og tørrede bær, som Birthe også gjorde da hun lavede retten forleden.
Resterne har jeg idag spist med ris og det smagte skønt. Kartoffelmos ville også være rigtig lækkert dertil.
Jeg justerede selv en del i opskriften, så her kommer min version.

Sennepskylling med bacon, svampe og mandelgremolata
(4-5 pers)
4-5 kyllingeoverlår
½ spsk. sød sennep
½ spsk. dijonsennep
salt og peber
olivenolie
200 g. bacon i tern
400-500 g. friske svampe- jeg brugte champignon
1 tsk. tørret estragon
2 spsk. friske timianblade
1/4 - ½ l. piskefløde

Mandelgremolata:
1 dl. persille
1 fed hvidløg
fintrevet skræl af 1 lille citron
20 g. mandler

Rør de 2 slags sennep sammen.
Løs forsigtigt skindet på kyllingestykkerne og smør sennep ind under skindet.
Krydr kyllingestykkerne med rigeligt salt og peber.
Brun kyllingestykkerne godt på begge sider i lidt olivenolie. Kom dem herefter i et ildfast fad.
Steg bacon sprødt på en tør pande og hæld over kyllingen.
Rens champignonerne og skær dem i skiver. Steg dem i lidt af baconfedtet og kom dem over kyllingen.
Drys med timian og estragon og hæld fløden ved. Jeg brugte knapt ½ liter fløde.
Bag kyllingeretten ved 180 grader i ca. 1 time.
Hak persillen og mandlerne og pres hvidløget. Bland det hele med citronskallen og server til kyllingen.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg blev SÅ glad af den ret, som jeg synes var virkelig lækker (omend ret så tung) :-)

Mange hilsner
Birthe

MissMuffin sagde ...

Det er en tung sag med både fløde og bacon, men det smager så lækkert. Uhm...
Herhjemme vil jeg helt sikkert lave det igen:)

A + K = ♥ sagde ...

Årh, det ser helt vildt godt ud.
Og med sennep, svampe og bacon i en ret, kan det jo nærmest ikke smage andet end henrivende!

- Anne

MissMuffin sagde ...

Anne, de er lidt solid mad, men det smager dejligt og hyggeligt:)