torsdag den 24. november 2011

Asiatisk nudelsalat med kødboller

Aftensmaden igår blev en dejlig krydret og lidt anderledes salat med nudler og kødboller.
Opskriften er fundet hos Mode med Mere, men med mine egne ændringer. Det smager super godt og gav gode rester til madpakken! Selv Kristian synes vidst godt om den.
Jeg tilsatte også lidt granatæble, for jeg elsker virkeligt de syrlige kerner. Lige nu er granatæblerne også forholdsvis billige, så der bliver spist en del herhjemme.
Den er lidt besværlig at lave, for der kommer gang i en del skåle og gryder undervejs, men den er bestemt ikke svær.

Asiatisk Nudelsalat med kødboller (2-3 personer)
Kødboller:
400 g. hakket svinekød
1 stort fed hvidløg, presset
1 lille bdt. basilikum, finthakket
1 æg
2 spsk. mel
salt
Dressing:
1/4 dl. sukker
½ dl. soya
sesamfrø

Salat:
150 g. nudler
2 håndfulde salatblade
½ rød peberfrugt, i tern
2 forårsløg i ringe
2 gulerødder i tern

Dressing:
saft af 1 lime
1 tsk. sukker

Start med at lave kødbollerne. Rør alle ingredienserne til farsen sammen. er den for blød skal den have en smule mere mel.
Form den til små kødboller på størrelse med en goldbold. Bag dem i ovnen ved 200 grader i 10-12 min. eller steg dem på en pande.
Lav herefter dressingen til kødbollerne; kog soja og sukker sammen, til sukkeret er smeltet og det bliver en smuke tykt.
Kog nudlerne efter anvisning på pakken. Når de er færdige skylles de under den kolde hane et øjeblik, så de ikke klistre sammen. Klip/skær dem evt. i mindre stykker.
Rør dressingen til salaten sammen ved at blande limesaft og sukker. Rør til sukkeret er opløst. vend alle ingredienserne til salaten sammen med dressingen og anret det i dybe skåle eller et stort fad.
Når kødbollerne er færdige vendes de i soya-dressingen og sesamfrø.
Anret dem ovenpå salaten og spis med det samme.

6 kommentarer:

Dorte sagde ...

Ser virkelig bare lækkert ud - og meget flotte farver - indbydende;)

MissMuffin sagde ...

Dorte, det smagte også rigtig dejligt! Masser af god smag, sprødhed og så mættede det også godt. Glæder mig helt til min madpakke idag:)

Piskeriset sagde ...

Øj! Nu prikker du til min trang til asiatisk mad - den er slet ikke blevet plejet de seneste uger ;-)

Skøn mad!

MissMuffin sagde ...

Piskeris, det smager så skønt og var også rigtig dejligt på madpakken:)

Hyggemor sagde ...

Mmmmmm, jeg ELSKER nudler og de der kødboller ser altså også rigtig lækre ud. Det slaæ helt sikkert afprøves en dag. Jeg tænker at kødbollerne også kunne være lækre med kyllingefars :-)

MissMuffin sagde ...

Hyggemor, det smager skønt, så prøv det endeligt! Opskriften forslår en blanding af svine- og oksekød, men jeg synes man kan bruge lige det man har. Ja, og de grøntsager man har lyst til, for det er dressingerne der giver den gode, asiatiske smag..