tirsdag den 15. november 2011

Grove sandwichboller

Der er virkeligt kommet gang i "bolle-bageriet" herhjemme efter at Kristian er begyndt at ha madpakke med, så jeg er på evig jagt efter nye, gode opskrifter.
Disse boller er fra Magasinet Mad! nr. 3/2011 og er egentligt burgerboller, men det kommer vidst ud på et. Kristian er meget begejstret for dem, så det bliver ikke sidste gang de bages, for de er nemme og relativt hurtige at lave. Ja, og så er ingredienserne også noget, som jeg altid har på lager.. Den eneste ændring er, at jeg har lavet dobbelt portion og så tilsatte jeg nogle hørfrø for sundhedens skyld:)

Grove sandwichboller (8 stk.)
50 g. gær
3 dl. lunken vand
4 spsk. olie
1½ spsk. rørsukker
2 tsk. salt
1 dl. hørfrø
2 sammenpiskede æg
100 g. grahamsspeltmel
60 g. fuldkornsdurrummel
ca. 400-450 g. hvedemel
1 æg til pensling
speltflager til drys

Opløs gæren i vandet og rør sukker, salt, hørfrø og olie heri.
Tilsæt æggene og herefter grahamsspeltmel og fuldkornsdurrummel. Kom melet i lidt af gangen og ælt til, at dejen er elastisk og stadig en smule klistret.
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.
Del herefter dejen i 8 stykker, der trilles til boller og rulles flade med en kagerulle.
Læg dem på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve lunt og tildækket i 30 min.
Pensel dem med æg og drys med speltflager.
Bag dem ved 225 grader i ca. 8 min.
Lad dem afkøle helt på en rist.

2 kommentarer:

Kathrine sagde ...

Mums de ser gode ude! Der intet som gode boller, det er også en madpakkeklassiker :)

MissMuffin sagde ...

Trine, man går aldrig fejl af en bolle i madpakken, for man kan ikke blive ved med at finde på andre ting:)