onsdag den 2. november 2011

Chicken with Cheddar/Beer Sauce over Mashed Potatoes

En rigtig tung, men meget velsmagende ret med kyllingebryst, kartoffelmos og en lækker sauce lavet på øl og cheddarost. Opskriften er fra Creative Culinary, men med mine egne mængder, da jeg lavede den lidt på slump.
Vi skulle ha haft masser af sprød broccoli til, men da jeg pakkede det ud var det blevet dårligt og lugtede temmeligt mærkeligt, så det blev droppet. Jeg vil dog anbefale, at der er nogle sprøde grøntsager til at give lidt modspil:) Vil man gøre det endnu sundere kan der også tilføjes lidt rodfrugter til kartoffelmosen..
Kristian var meget begejstret for retten (og de manglende grøntsager), så jeg er sikker på, at det er noget jeg vil lave igen, for det er ganske nemt.. Ikke kun Kristian var begejstret- det sjældent set, at Emma spiser hendes kedelige hundefoder så hurtigt og hun fik kun en gangske lille klat sauce over:)


Chicken with Cheddar/Beer Sauce over Mashed Potatoes (2 pers.)
2 spsk. smør
2 spsk. mel
1 dl. lys øl
1-1½ dl. mælk.
ca. 2-3 dl. revet cheddar
lidt urtesalt

Tilbehør:
Kartoffelmos
2 stegte kyllingebryster

Smelt smørret over svag varme og tilsæt melet.
Pisk godt, så det ikke brænder på.
Når det er blevet en smule lysebrunt hældes øl og 1 dl. mælk ved.
Lad det koge op under konstant omrøring indtil det begynder at tykne.
Rør herefter osten i og pisk det godt sammen til at osten er smeltet. Er saucen meget tyk piskes der lidt mere mælk i.
Smag til med lidt urtesalt.
Serveres straks sammen med kartoffelmos og kyllingebryst.

5 kommentarer:

Hanne K's verden sagde ...

Rigtig comfort food... lige sådan noget jeg har lyst til for tiden :)

MissMuffin sagde ...

Hanne, så kan denne her hvertfald anbefales:)

Lea sagde ...

Uhh det ser virkelig godt ud! Spændende kombination :-)

MissMuffin sagde ...

Lea, det er det nemlig, men saucen smager ikke meget af øl:) Bruger man en mørk øl ku den måske komme til det...

Leslie sagde ...

Kristian er super heldig, at have dig :) Elsker godt nok også selv at lave mad, men overskuddet er der ikke rigtig. Men alt det du laver, ser rigtig lækkert ud :)