torsdag den 17. november 2011

Kokosmakroner



Jeg forbinder altid kokosmakroner med min mormor, som dog påstår, at det aldrig er noget hun har bagt særligt meget- men de gange hun har, må jo så ha gjort indtryk:)
I lang tid har jeg faktisk haft lyst til at bage dem og min kage-glade gruppe var jo selvfølgeligt villige til at spise dem, så nu sku det være!
Super nemme at lave, men det tager lige lidt tid, da de skal afkøle helt inden de dyppes i smeltet chokolade og så skal det have tid til at sætte sig.
Makronerne var nok blevet flottere hvis jeg havde brugt en stor stjernetylle, men havde lige glemt, at den vidst er hjemme hos Lise.
Opskriften er fra Amo's "Den Store Bagebog 2".

Kokosmakroner (ca. 20 stk.)
4 æggehvider
250 g. sukker
1 tsk. eddike
15 g. hvedemel
250 g. kokosmel
150 g. mørk chokolade

Pisk æggehviderne helt stive.
Pisk herefter sukker og eddike i og pisk til, at sukkeret er opløst og massen er som en sej marengs.
Bland mel og kokosmel og vend det herefter forsigtigt i marengsen.
Kom det i en sprøjtepose (med en stor tylle) og sprøjt høje toppe ud på en bageplade med bagepapir.
Bag dem i ca. 10 min. ved 180 grader.
Lad dem køle helt af på en rist.
Når de er helt afkølede smeltes chokoladen over vandbad eller i mikroovn.
Dyp hver makrons bund i chokolade og læg den på en bageplade med bagepapir indtil de er tørre.
Herefter opbevares de bedst i en kagedåse.


Lidt af makronerne blev pakket i en lille pose, så der var en værtindegave til da jeg var sammen med pigerne fra Handelsskolen:)

5 kommentarer:

Kathrine sagde ...

Mums de ser gode ud! Tror snart jeg vil prøve at lave sådan nogle :)

Dorte sagde ...

Uhh de ser super lækre ud -og sån en venindegave, den er altid velkommen;)

MissMuffin sagde ...

Trine, gør endeligt det- de er nemme at lave og holder sig hvertfald nogle dage, måske mere i en kagedåse- den her portion er allerede forduftet:)

Dorte, mine veninder virker hvertfald også til at blive glade for det, så jeg håber at det er rigtigt:)

Anonym sagde ...

Hej lækre kager :-) det søde kort du sætter på værtindegaven, hvor har du dem fra?

MissMuffin sagde ...

Anonym, dem laver jeg selv! Kortene er fra Søstrene Grene og det samme er det stempel, som jeg laver teksten med:)