onsdag den 30. november 2011

Indbydende Italienere

Jeg fik godt nok bagt en omgang Madpakkestykker i søndags, men af en eller anden grund fik jeg ikke ret mange ud af portionen. Derfor måtte der igen bages.
Valget faldt på disse italienske brød fra "Byens Bedste Brød" af Rikke Gryberg.
De blev bare rigtigt lækre og sprøde, men en dejlig sej krumme! De kunne måske godt smage af lidt mere, men næste gang vil jeg prøve at tilsætte noget revet gulerod..
 Jeg fik kun 6 boller ud af portionen og ikke 10-12 som opskriften sagde, men jeg lavdede dem også ret store, så de lige passede i størrelsen til vores madpakker.

Der skulle lige ha været et par snit i brødets overflade, men det glemte jeg, så de blev ikke helt så pæne, men skidt med det:)
Dejen lavede jeg igår og så hævede den natten over i køleskabet, så de tager lige et døgns tid at lave..

Indbydende Italienere (ca. 6 stk.)
20 g. gær
4 dl. vand
1 tsk. salt
1 tsk. honning
1 spsk. olivenolie
50 g. rugmel
200 g. fint durrummel
250 g. italiensk hvedemel (Tippo 00)

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt, honning og olivenolie.
Tilsæt herefter rugmel og durrummel.
Ælt hvedemelet i lidt efter lidt, til dejen er glat, fast og elastisk. Den skal æltes rigtig godt og rigtigt længe.
Smør en skål med en smule olivenolie, kom dejen heri og dæk med husholdningsfilm.
Stil dejen i køleskabet og lad den hæve til næste dag.
Tag dejen ud af køleskabet og del den i 6 stykker. Form hvert stykke til en aflang og lidt flad bolle.
Rul dem herefter i durrummel.
Læg dem på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve lunt og tildækket i 2 timer.
Skær evt. 2-3 snit i overfladen på hver bolle hvis du synes.
Bag dem 12-15 min. ved 230 grader. Lad dem køle helt af på en bagerist.

5 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Hold op de lyder lækre :) Kristian må være ellevild med den nye madpakke ordning, når du gider bage alt det lækre hjemmebags brød til jer :) GUF!

Marian N. Larsen sagde ...

jeg er også lige blevet STOR fan af hjemmebagte durumboller som jeg koldthæver natten over. Nemt og lækkert. Og så smager det totalt italiensk. MUMS!

MissMuffin sagde ...

Kristine, de er oss lækre:)
Han bliver faktisk drillet med hans madpakke, haha...

Marian, det bliver jeg også nu, for det er da nemt:) De er super sprøde, det er virkeligt nice..

Piskeriset sagde ...

Ej, her havde jeg lige sat næsen op efter billeder af et par lækre mandfolk... :-D :-D

Men de ser nu gode ud alligevel :-P

MissMuffin sagde ...

Haha, det er jeg sq ked af Piske, men sån nogle kommer næppe ud af ovnen herhjemme(så ville jeg hvertfald bage noget mere:))