tirsdag den 31. januar 2012

Gourmet-knækbrød


Opskriften er fra "Byens Bedste Brød" af Rikke Gryberg.
Knækbrødene smager dejligt, men har slet ikke den rigtige konsistens. Istedet for at være sprøde og luftige er de nærmere en smule seje. Øv også! Måske de sku ha haft lidt længere tid i ovnen så....
Har du en perfekt opskrift på knækbrød? Der må gerne være godt med kerner i!
Jeg elsker knækbrød, både som morgenmad eller et lille mellemmåltid og med både sødt og salt ovenpå. Det kunne være dejligt at kunne bage dem selv:)
Denne opskrift skulle ha haft en lille drys parmesan, men det undlod jeg, for de skulle også kunne bruges til marmelade og nutella:)

Gourmet-knækbrød (15-20 stk.)
2½ dl. vand
1 spsk. olivenolie
1 tsk. bagepulver
2 tsk. salt
200 g. fuldkornshvedemel
20 g. hørfrø
30 g. solsikkekerner
50 g. græskarkerner
æg til pensling

Rør vand, olivenolie, bagepulver og salt sammen.
Tilsæt mel og kerner og rør til en fast og ensartet dej- tilsæt evt. lidt mere mel.
Pak dejen ind i husholdningsfilm og lad den hvile i køleskabet i 30 min.
Rul herefter dejen tyndt ud på et meldrysset bord. Skær dejen ud i firkanter eller stik dem ud med et glas.
Kom dem på en bageplade med bagepapir og pensel med æg.
Bag dem 25 min. ved 185 grader.
Lad dem herefter køle af på en bagerist. Opbevares i en kagedåse.

9 kommentarer:

sannemor sagde ...

Hej min søn bager disse og opskriften er super nem og de er sprøde og lækre

Knækbrød på 20 min


1 dl. hvide sesamfrø
1 dl. havregryn
1 dl. solsikkekerner
1 dl. hørfrø
1 dl. græskarkerner
3 1/2 dl. rugmel
2 dl. koldt vand
1 dl. olie (oliven- eller nøddeolie)
1 tsk. bagepulver
2 1/2 tsk. havsalt eller groft salt
Birkes
3 stk bagepair

Kom samtlige tørre ingredienser i en skål og rør dem sammen (nemmere
at blande uden det våde). Tilsæt derefter vand/olie og rør godt, til
blandingen bliver jævn.

Del dernæst dejen i to lige store portioner. Put en klump på et stykke
bagepapir og læg et andet stykke ovenpå (placeres på en overflade der
kan tåle det, f.eks. kold keramisk kogeplade - kerne kan ridse et
træbord) - fordel en smule ved at presse med hånden og brug derefter
en kagerulle til at fordele det helt tyndt ud (ingen grund til at
rulle, tag fat i midten af kagerullen og fordel som var det et
strygejern). Fjern det øverste lag bagepapir og fordel birkes på
dejen, læg derefter bagepapiret på igen og brug kagerulle igen, bare
stille og roligt så de små sataner sidder fast i dejen. Tag det af
igen og med en pizzaskærer laves små riller efter den størrelse man
ønsker. Gentag for anden dej og træk hver bagepapir over på hver sin
bageplade .

Bag knækbrødene i et kvarters tid ved 200 grader - hold øje med dem.
Hvis stykkerne stadig er lidt bløde i konsistensen, bages de
yderligere et par minutter.

Afkøl knækbrødene (evt. på en ovnrist, de har det med at stå og bage
videre på den varme plade), inden de lægges i en æske.

hilsen Susanne Frederiksen

MissMuffin sagde ...

Tak for opskriften Susanne:) Så er den på lager til næste gang jeg får lyst til at bage knækbrød- ingredienserne er altid på lager herhjemme:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Jeg har også bagt dem og de er ikke særlig gode! Den klassiske som susanne har givet dig plejer at virke godt :) jeg tror man skal passe på med at spare olien væk

Susan sagde ...

Hej MissMuffin
Jeg sværger også til Susannes opskrift ... og har også bagt dem, hvor jeg har konventeret halvdelen af olien til vand med stor succes! Et godt fif, synes jeg er at bruge saltede græskarkerner og så skære lidt ned på det andet salt.
Eneste ulempe, er at jeg synes de smager så godt, at jeg spiser alt for mange af dem ;o)
Med venlig hilsen og tak for en rigtig hyggelig blog!

Susan

Nanna sagde ...

Hej .
Jeg har også et par gode opskrifter på min side .. Elsker når de er fulde af kerner!!
og så har jeg hørt at hvis man tilføjer en anelse eddike bliver de nemmere sprøde (?)

MissMuffin sagde ...

Line, det har du nok ret i!
Øv, at jeg ik li vidste det!

Susan, jeg må lige prøve dem så, for det var en god anmeldelse! Forsøger li med olien først, så må vi se om jeg tør spare halvdelen væk næste gang:)

Nanna, det må jeg lige kigge på så:)
Det med eddiken lyder sansynligt nok, for jeg har også hørt at det er en god ide når man koger fx. blonkål og broccoli, fordi det bevarer spørdheden og farven...

Solvejfire sagde ...

Jeg synes egentlig jeg havde skrevet, men har måske ikke fået sendt den afsted.
Jeg har en rigtig god opskrift, som er rigtig nem og med mange kerner, er lige nu i gang med den ( fik sådan lyst da jeg så din i morgen ) lægger den ind på min blog senere, når jeg er færdig, så kan du da evt kigge ind og se om det er noget der tiltaler dig :)
Forsat god aften jeanett

MissMuffin sagde ...

Jeanett,det lyder godt! Jeg kigger lige på det:)

Anonym sagde ...

Hej
Jeg har lige lavet disse til mine kolleger med stor succes. De bliver rigtigt godt hvis de rulles ud af to omgange. Først ruller jeg ud og udstikker dem. Så ruller dem enkeltvis endnu tyndere. og bager ved 185 grader i 20-25 min. Skal være lysebrune i kanten. Mums. Bagehilsen Joan