søndag den 22. januar 2012

TIP#4 : Vinjett og Evolo

Efterhånden bager jeg rigtig meget fordi vi skal have til madpakkerne, så der bliver brugt en del mel herhjemme. Mest økologisk hvedemel fra Kornkammeret, Ølandshvede fra Aurion og Fuldkornsdurrummel fra IlFornaio. Efter at ha afprøvet flere forskellige mærker er det dem, som jeg har bedst erfaringer med.
Nu er Amo så på banen med 3 nye melsorter og de 2 måtte straks med hjem!
"Vinjett" er fuldkornshvedemel lavet af vårhvede, som skulle have et højt indhold af protein og gluten. Ifølge Amo kræver denne mel lidt mere arbejde, men det skulle så også give et lækkert og saftigt brød.
"Evolo" er fuldkornsmel baseret på rug. I forhold til almindeligt rugmel skulle smagen være mildere og bageegenskaberne skulle være bedre end almindeligt rugmel. Den særlige formalingsteknik som er anvendt skulle give dejen samme elaticitet som hvedemel og et rustikt udseende.
Den tredje slags er almindeligt hvedemel lavet på kornsorten "Vinjett", men den har jeg ikke købt.

Det lyder nu meget godt alt sammen, men det skal vidst lige afprøves først.
Har I prøvet det?
Jeg har gang i første forsøg med "Vinjett", som skal afprøves i en omgang surdejsboller. Så må vi se om jeg bliver imponeret:)
Der kan også findes opskrifter med de nye melsorter lige her.

7 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Spændende! Dem har jeg ikke set før - glæder mig til at høre om dine erfaringer :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, jeg så dem også først i sidste uge:)
Fuldkornshveden ser umiddelbart meget fin ud med tydelige skaldele:)
Nu skal dejen bare lige koldhæve natten over, så må vi se:)

Sussi sagde ...

Spændende med nyt mel :) Glæder mig til at høre hvad du synes.

Charlotte sagde ...

Lyder spændende :) Ved du om de er på tilbud nogen steder? Er simpelthen for fattig til bare at gå ud og give fuld pris - tror jeg...
Hilsen Charlotte

MissMuffin sagde ...

Sussi, det er hvertfald spændende hvis man er en bage-nørd, haha:)
Umiddelbart er jeg ret begejstret, så nu må vi lige se hvordan det ender!

Charlotte, jeg købte 2 poser for 25 kr. i Bilka i sidste uge. Jeg tror de koster omkring 20 kr. ellers. Jeg er ikke helt sikker, men tror faktisk at jeg så at det var på tilbud i Netto denne uge til 15 kr- prøv li at tjek:)

Lene's kage-design sagde ...

se det er jo sådan nogle typer mel man skal have fat på :)

MissMuffin sagde ...

Lene, det lyder hvertfald som nogle fantastiske sorter:)