onsdag den 6. maj 2009

Tomat-basilikumtærte...

Idag skulle en af de nye kogebøger fra min fødselsdag bruges for første gang, nemlig bogen "Tænd på tærter og tryl med tilbehør" af Rikke Holm m.fl.
Jeg er vild med tærter, både de salte og de søde, så jeg kan se den nok skal blive brugt flittigt! Idag blev det til en tærte med cherrytomater og basilikum, den er super lækker og dekorativ. Selv Kristian tog 2 gange!

Ovenfor er tærten før den overhældes med ægge-flødemassen.


Her er den færdigbagte tærte, sprød og lækker!

Tomat-basilikumtærte:

Dej med krydderurter:
200 g hvedemel
100 g smør
½-1 tsk salt
peber
1 æg
1/4 dl vand
1 spsk tørrede, blandede kryddier/4 spsk blandende krydderurter, finthakkede

Smørret smuldres i melet og resten af ingredienserne blandes i, og det hele samles til en dej.
Bredes ud i et smurt tærtefad- sørg for at lave en høj kant!
Forbages 25-30 min. ved 200 grader.

Fyld
400 g cherrytomater
3 spsk god pesto(jeg brugte tomat)
1 håndfuld grofthakkede basilikum

Æggemasse:
5 æg
2½ dl piskefløde
1 tsk salt, peber
50 g friskrevet mellemlageret ost(jeg brugte cheddar)
50 g friskrevet parmesan

Pestoen smørres ud på den forbagte bund.
Halver cherrytomaterne og arranger dem pænt ud på bunden.
Drys den hakkede basilikum over.
Pisk æg og fløde sammen med lidt salt og peber, og kom det over tærten.
Drys med den revne ost.
Bages 30 min. ved 200 grader.

6 kommentarer:

Anette sagde ...

det lyder som en spændende kogebog - og det ser rigtig lækkert ud det du har lavet i dag ;) God aften.

MissMuffin sagde ...

Den er fuld af lækre sager!
Tærten her er rigtig lækker og frisk, men jeg elsker også bare tomater..

Anonym sagde ...

den ser rigtig lækker ud din tærte
hvordan går det med at lave is

MissMuffin sagde ...

Isen blev lavet igår og ser bare så lækker ud!
Den vil blive fotograferet imorgen og lagt ud, sammen med en bedømmelse på om opskriften var besværet værd..

Hanne K's verden sagde ...

Den tærte ser virkelig lækker ud. Og kombinationen af basilikum og tomater er jo bare så klassist, at den simpelthen må være en lækkerbisken.

MissMuffin sagde ...

Den var også rigtig god!
Jeg elsker også bare tomater og basilikum, det smager af sol og sommer:)