søndag den 21. april 2013

Marcipan-Pavlova med vaniljecreme og jordbær

 Da vi traditionen tro spiste pålægskagemand hjemme hos mormor i mandags, så skulle der traditionen tro også være kage. Det er altid mit job:)
Jeg bagte denne skønne pavlova med marcipan, rigeligt vaniljeflødecreme og friske jordbær. Jeg ville også have dryppet med lidt smeltet chokolade, en mormors mikroovn var ret så vild, så det fik jeg futtet af. Det var lidt ærgeligt, for jeg satsede på at det ville ende som palovaens svar på den traditionelle og elskede jordbærtærte. Skidt, den smagte nu alligevel rigtig godt:)
Opskriften er fra MagasinetMad nr. 22/2010.

Bunden lavede jeg med vilje ret flad, for jeg ville være sikker på der var nok. Den kan sagtens tåle at få lidt mere højde på. Den blev som en stor, lækker macaron, så det skal der helt sikkert eksperimenteres med næste gang jeg bager macarons! Jeg synes, at marengsen var lidt for tynd, så jeg tilsatte lidt ekstra flormelis.
Jeg lavede godt og vel dobbelt portion creme, for kagens overflade var større end i opskriften og vaniljecreme er godt! Så det kan du gøre som du har lyst:)

Marcipan-Pavlova med vaniljecreme og jordbær (6-8 pers.)
Pavlova:
3 æggehvider
½ tsk. eddike
150 g. flormelis (måske lidt mere)
100 g. fintrevet marcipan

Vaniljecreme:
2½ dl. piskefløde
1½ dl. cremefraiche
1 vaniljestang
4 spsk. flormelis
½ øko. appelsin

Fyld:
Friske jordbær
Fintrevet appelsinskal
Sølvkugler

Pisk æggehvider, eddike og halvdelen af flormelisen til skum.
Tilsæt resten af flormelisen og pisk videre til at skummet er helt stift.
Vend marcipanen i dejen.
Læg bagepapir på en bageplade og smør dejen ud i en cirkel i den ønskede størrelse- ca. 20-25 cm i diameter.
Bag marengsbunden ved 30-40 min. i 150 grader. Sluk for ovnen og lad den tørre helt i ovnen til den er kold.
Imens laes vaniljecremen. Pisk fløden til skum og pisk creme fraichen i.  Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud.  Mos vaniljekornene med flormelisen.
Pisk vaniljesukker og fintrevet appelsinskal i.

Lige inden serveringen fordeles vaniljecremen på den kolde marengsbund.
Fordel jordbærne over og drys med fintrevet appelsinskal og sølvkugler.

4 kommentarer:

Sasibe sagde ...

Hold fast, hvor ser den da bare lækker ud! Den må prøves en dag!

MissMuffin sagde ...

Sasibe, den var også ret lækker :)

Line sagde ...

Wow. Det lyder virkelig godt! Og ser smukt og festligt ud samtidig. Må finde en undskyldning for at lave sådan en...

MissMuffin sagde ...

Line, den er virkelig god- husk chokoladen hvis du laver den:) Jeg er sikker på, at du nok kan finde en undskyldning- ellers må du "opfinde" en "anledning" til det:)