torsdag den 11. april 2013

Valnøddebrød med figner

 Til en omgang ost/tapas skal der jo godt brød til. Så udover at bage et brød på Ølandshvede og surdej, så bagte jeg også dette virkeligt lækre brød med rugsurdej, valnødder og figner. Det blev rigtigt vellykket og smagte super godt med ost på, så det er helt sikkert et brød jeg vil bage igen og igen. Selv Kristian var ret vild med det! Så det kan godt betale sig at eksperimentere lid engang imellem:)
Kruska er en blanding af alle mulige hakkede kerner. Har du ikke det på lager, så brug hvedekerner, rugkerner e.lign.


Valnøddebrød med figner
20 g. gær
4 dl. vand
2 dl. surdej af rugmel
1 tsk. salt
½ dl. kruska
1 dl. valnødder, grofthakkede
1 dl. tørrede figner, grofthakkede
3 dl. rugmel
Hvedemel

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt surdej, salt, kruska, valnødder, figner og rugmel. Rør det godt sammen.

Tilsæt hvedemelet lidt af gangen og ælt dejen rigtig godt. Den skal være fast, smidig og let klistret.
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 1 time, til det er vokset til dobbelt størrelse.
Ælt dejen hurtigt igennem og del den i 3 lige store stykker. Tril hvert stykke til pølse.
Tryk de 3 stykker sammen i bunden og flet så brødet. Tryk enderne sammen.
Kom det på en bageplade med bagepapir. Lad det efterhæve lunt og tildækket yderligere 30 min.

Varm ovnen op til 250 grader og sæt brødet ind. Skru straks ned til 210 grader.
Bag det i 30-35 min. til det lyder hult når du banker på det.
Lad det køle af i min. 30 min. på et rist inden du skærer af det.

5 kommentarer:

Henriette sagde ...

Kan valnøddebrødet mon bages uden surdej? Sådan en fætter har jeg ikke lige gang i :/

MissMuffin sagde ...

Henriette, det tror jeg godt, at det kan. Erstat evt. surdejen med lidt yoghurt naturel eller kærnemælk, det vil give lidt syrlighed og fugt... Det blev virkeligt godt, så jeg synes du skal give det forsøget:)

Piskeriset sagde ...

Det ser rasende lækkert! Elsker det rustikke look til brød :-)

Agnethe - about a girl sagde ...

Ahhmen hvor ser det dog godt ud! Sådan en lun skuve med smør kunne jeg godt nok godt lige spise nu :D GUF!

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, det er også ret lækkert! Det gør jeg også, man må godt kunne se, at det er hjemmelavet.

Agnethe, det smager også rigtig godt, især med smør eller ost!