tirsdag den 23. juni 2009

Foccacia med tomat og rosmarin..

Mens kagen bagte æltede jeg en foccacia sammen..
Opskriften var bar en lille håndskreven seddel, hvor der bar stod mængderne og bagetid på, så jeg prøvede mig frem og det ser ud til at lykkes helt fint..
Så den kommer også med hjem til Voerså i aften..

Foccacia med tomat og rosmarin

25 g gær
3 dl lunken vand
3 spsk olivenolie
1 tsk salt
½ tsk sukker
1 tsk tørret rosmarin
200 g durummel
250 g hvedemel
et par cherrytomater, olivenolie, lidt groft salt og rosmarin

Rør gæren ud i vandet og tilsæt olivenolie, salt, sukker, rosmarin og durrummelet.
Rør sammen til en klistert masse og lad det stå til det "syder" lidt- jeg tror jeg lod det stå 30 min.
Ælt hvedemelet i til dejen er elastisk og fast. Smør den ind i lidt olivenolie og lad den hvile tildækket til den er hævet til dobbelt størrelse. Jeg lod min stå lidt over 1 time.
Ælt dejen igennem og bred den ud på en bageplade med bagepapir. Lad efterhæve 30 min.
Prik huller i dejen med fingrene og dryp med olivenolie og drys med salt og rosmarin. Halver en par cherrytomater og pres dem ned i dejen.
Bages ved 225 gr. i ca. 25 min.
Jeg synes den blev li sprød nok, men efter at have hvilet få minutter under et fugtigt viskestykke var skorpen helt tilpas.

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Det lyder bare så lækkert! Mon ikke der er nogen, der bliver glade i Voerså i aften?

MissMuffin sagde ...

Det håber jeg:)
Mon ikke de har fundet en masse lækkert frem til grillen..

Anonym sagde ...

Jo her er vi nogen der glæder os til at smage - men allermest til besøget :-)

MissMuffin sagde ...

Det var godt:)

MOMO sagde ...

Jeg elsker dine opskrifter :-)!

MissMuffin sagde ...

Tak:)
Jeg håber de kan bruges, derfor de bliver lagt på:)

Pernille på 1. sagde ...

Hvor ser det skønt ud dit brød,
og hjertekagen er da heller ikke til at stå for, jeg er sikker på at de bliver begejstret i Voerså.
Knus og god aften

MissMuffin sagde ...

Tak pernille, det smagte også super godt alt sammen:)