tirsdag den 23. juni 2009

Midsommerkage

Den nybagte kage
Kagen med masser af creme
Jeg har bagt en mandelkage med kraftig inspiration fra bogen "Kager der smager" af Alette Bertelsen. Mandelkagen har jeg bagt før og den er rigtig lækker og meget sød.
Denne gang valgte jeg at bage den i en silikoneform, selvom opskriften lyder på en springform og det er altså meget bedre. Kagen er meget klistret og nærmest umuligt at få ud af springformen når den er kold. med en silikoneform kan den med lidt forsigtighed vendes ud direkte fra ovnen uden problemer.. Bar husk at smør den godt!
Kagen kan med fordel bages dagen før og stå på køl med den syrlige vaniljecreme over i et døgns tid, det bliver dden bestemt ikke dårligere af!
Lige inden servering bliver kagen toppet med skiver af jordbær, som har marineret i hyldeblomstsaft og rørsukker et par timer- ren midsommersmag:)
Midsommerkage med syrlig vaniljecreme:

Mandelkage:
200 g sukker
200 g mandler
3 store æg
en god klat smør til formen

Vaniljecreme
2½ dl piskefløde
2½ dl creme fraiche
1 spsk flormelis
1 spsk vaniljesukker
½ spsk sukker
Jordbær- ca 1 bakke
Evt. hyldeblomstsaft
Mynte/citronmelisse og sølvkugler til pynt

Pisk sukker og æg til en luftig æggesnaps.
Hak mandlerne fint i en foodprocessor eller blender. Jeg gider ikke fjerne den brune hinde, men det er helt op til dig selv om du vil.
Rør mandlerne i æggesnapsen.
Smør en silikoneform med rigeligt smør og hæld dejen i formen.
Bages i ca. 35 min ved 170 gr.(varmluft)
Når kagen er bagt, vendes den forsigtigt ud på et fad.
Lad kagen afkøle.

Pisk fløden til skum.
Pisk cremefraichen i og smag til med flormelis, vanilje og lidt sukker.
Fordel cremen over den kolde kage og dæk den godt til.
Stil den på køl ind til servering, hvor den pyntes med rigeligt jordbær, mynteblade og sølvkugler.

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Mandelkage lyde superlækkert - det tror jeg aldrig jeg har smagt. Men jeg kan forestile mig smagen, når jeg læser de gode ting, der er i :o)

MissMuffin sagde ...

De smager super godt- lidt ligesom en blød biscotti:)

Sofie Maria sagde ...

Mmm det lyder til at være en lækker, sød midsommerkage :)Lægger du ikke et billede ind af den færdig pyntede kage?:)

MissMuffin sagde ...

Hvis jeg husker det:) Den kan hvertfald anbefales hvis du sku få lyst til at bage en dag..

Linda sagde ...

Åhhhh, kom nu forbi med et stykke af den lækre kage til mig :D

MissMuffin sagde ...

Haha, der kommer en brevdue:)

Lone sagde ...

Der må altså dufte vidunderligt hjemme hos dig og Kristian :-)
Du bager de mest vidunderlige kager.
Midsommerkagen er slet ikke til at stå for, så den har jeg kopieret og lagt ind under mine opskrifter.
Tak for den!
Rigtig god Skt. Hans aften, MissMuffin :-)

MissMuffin sagde ...

Jeg elsker hvertfald duften af nybagt brød, så vi må håbe den bliver hængende lidt endnu:)
Skal der bages, kan man jo lige så godt bage noget lækkert istedet for det man er vant til at få- den her er super godt!