onsdag den 18. april 2012

Anmeldelse: Herreretter

"Herreretter" er ikke det, som jeg laver mest af herhjemme.
Selvom jeg går ind for meget mindre kød i kosten, så holder jeg stadig af en stor, fed, rød bøf og flæskesteg med sovs. Bare helst, når andre har lavet det til mig:)
Carsten Olsen - også kendt som "Den Skaldede Kok" - har netop udgivet sin kogebog "Herreretter" fyldt med kød og mandehørm, men overraskende nok også en del fisk og et par lækre desserter og kager.
Bogen er lavet i en stor størrelse og er rå, enkel og sån lidt rustik på den fede måde. Billederne er gode, rustikke og store, hvilket jeg er ret begejstret for. Kogebøger skal have gode billeder!
Bogen er inddelt efter årstider og hver årstid har et forord omhandlede motorcykler, musik og råvarer i en skøn sammenblanding. Bogen er skrevet med humor og små, gode historier og pointer. Den har hvertfald meget personlighed.
Opskrifterne er måske ikke så revolutionerende og er mest klassikere fra mormors køkken, men også nogle af de nyere klassikere i det danske køkken findes i bogen.
Den her opskrift gjorde mig glad: En Frederikshavner aka stegt rødspætte med persillesovs og kartofler. En klar sommer-livret og så opkaldt efter en by, som jeg også har boet i selv og som jeg på en måde stadig holder rigtig meget af:)
Kogebogen er måske ikke selv en jeg ville købe, men den vil være den perfekte gave til en madglad far, bror eller kæreste- eller bare en, der holder af god, solid mad uden så mange dikkedarer:)

Jeg giver "Herreretter" 5 store stjerner ud af 6 mulige.
Årsagen til, at den ikke får max-point er, at jeg måske ikke lige er målgruppen for denne bog. Samtidig rummer den dog stadig alt hvad jeg holder af ved en kogebog: smukke billeder, lækkert layout og masser af personlighed.

2 kommentarer:

Marian N. Larsen sagde ...

Ej hvor fedt! Den vil passe perfekt hjemme hos os! Jeg bor nemlig sammen med en mand, der går op i herremad, motorcykler og tattoos ;) Det er jo en fin kombi med madnørden, øko-freaken og æstetikeren.... modsætninger...

MissMuffin sagde ...

Marian, da jeg mødte dig havde jeg nok heller ikke lige forventet at du boede sammen med en tatoveret biker, men det er cool:) Jeg er ret sikker på, at han vil synes rigtig godt om bogen!