søndag den 29. april 2012

Anmeldelse: To Madglade Italienere (Gyldendal)

 Antonio Carluccio og Gennaro Contaldo er to garvede herrer inden for italiensk kogekunst. Gennaro er bla. kendt for at være ham, der har lært Jamie Oliver alt hvad han ved om italiensk madlavning.
Sammen har de nu skrevet "To Madglade Italienere".
De fleste er vilde med de italienske favoritter som bolognese, pizza og pasta, mens det mre traditionelle italienske køkken ikke er et, som vi kender så meget til. Det er også meget rustikt i forhold til hvad vi spiser herhjemme; klipfisk, gedekid og bønner er hvertfald ikke noget, som jeg bryder mig så meget om.
Bogen rummer begge dele og har samtidig masser af indhold. Der er afsnit om de italienske regioner, madkultur, religion, traditioner og de to herres liv. Der er også relevante forklaringer omkring råvarer og metode og en masse skønne billeder, både af mad og alt muligt andet.
Dette er med til at give en hyggelig og uhøjtidelig stemning til bogen, som både er en kogebog og en lille indsigt i Italien set med italienske øjne.
Jeg er vild med billederne af Antonio og Gennaro! De ligner jo to gamle mafiabosser som man ser dem i film, haha:)

Jeg vil give bogen 4 stjerner ud af 6 mulige.
Det er nok ikke en kogebog, som jeg kommer til at bruge så meget, men det bliver en af dem, som tit kommer frem og bliver læst. Den er gennemført og meget italiensk på den gode måde:)

Ingen kommentarer: