lørdag den 28. april 2012

Muffins med birkes, marcipan og citron


Da jeg så disse skønne muffins med mega mange birkes på den smukke blog Cute Carbs vidste jeg, at det måtte afprøves.
Selvom birkes er lidt irriterende fordi de altid sidder fast i tænderne, så smager de altså bare rigtig meget godt og er tilmed sunde, fiberige og fuld af calsium:)
Det var så vidst også det enste sunde ved de her små hapsere:)
Da vi sidder i et grupperum uden en masse inventar, så skulle kagerne være nemme at spise, så jeg lavede dem som mini-muffins. Lækre, små hapsere, som pigerne fra gruppen  også synes ret godt om.
Da jeg havde en bøtte mascarpone i køleskabet som trængte til at blive brugt lavede jeg en frosting med citron, som passede perfekt dertil:)

Muffins med birkes, marcipan og citron (24 mini-muffins)
40 g. birkesfrø
0,6 dl kogende vand
100 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
65 g. blødt smør
1 dl sukker
2 æg
65 g. groftrevet marcipan
Skal fra 1 økologisk citron


Mascarponecreme:
1 bæger mascarpone (250 g.)
1 dl. flormelis
skal og saft af 1 usprøjtet citron

Hæld kogende vand over birkesfrøene og lad dem stå og trække en times tid.
Pisk smør og sukker luftigt og lyst.
Tilsæt birkesfrøene og rør godt igennem.
Pisk æggene i et af gangen.
Bland mel, bagepulver, vaniljesukker, sukker og salt sammen.
Kom det i dejen og pisk til, at den netop er ensartet.
Vend citronskal og  marcipan i dejen.

Fordel små muffinsforme i en muffinplade til mini-muffins hvis du har sådan en.
Fyld dejen i papirsformene og bag dem 10-12 min. ved 175 g.
Lad dem køle af i formen et øjeblik inden de tages op og afkøles helt på en rist.
Pisk ingredienserne til cremen sammen og smag til. Er den for tynd tilsættes en smule mere flormelis.
Kom den i en sprøjtepose med en stor stjernetylle og pynt kagerne med cremen.

Ingen kommentarer: