fredag den 6. april 2012

Kærnemælkspandekager med birkes

 Birkes i pandekager lyder måske en smule mærkeligt, men det smager rigtig godt og giver en smule knas til de bløde og svampede pandekager.
Kristian syntes også rigtig godt om dem, selvom han var lidt skeptisk over "de små sorte prikker".
Opskriften har jeg fundet hos Line, men jeg tilsatte lidt vaniljesukker og citronskal for lidt ekstra smag. Super lækre og luftige pandekager, som er perfekte til lidt ekstra morgenmads-forkælelse her i påskedagene:)

Kærnemælkspandekager med birkes (15 stk.)
3½ dl. kærnemælk
250 g. hvedemel
2 æg
2 spsk. smeltet smør
2 spsk. sukker
1 tsk. salt
1½ tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. fintrevet skal af en usprøjtet citron
3 spsk. birkes
lidt smør til stegning

Kom alle ingredienserne undtagen birkes i en blender og blend til dejen er netop ensartet.
Hæld dejen over i en skål og rør birkes deri.
Lad dejen trække i ½ time på køl.
Varm en pande op til middel varme og smelt en lille klat smør derpå.
Steg pandekagerne 3-4 stykker af gangen. Du skal bruge ca. ½ dl. dej pr. pandekage.
Vend pandekagerne, når den ubagte overflade begynder at boble en smule.
Spises med det samme.

TIP: De kan steges, afkøles helt og så opvarmes i ovnen lige inden de skal bruges.
Som tilbehør fik vi lækker økologisk marmelade fra Fynbo marmelade, Jordbærsirup fra Krogh Specialitet, honning og friske jordbær.
Jordbærrene smager jo af ingen ting, men jeg kan alligevel ikke lade være med at købe dem:)
Siruppen købte jeg på Foodexpo og som I kan se er jeg ret begejstret for den:)

5 kommentarer:

Camilla sagde ...

Uh, jeg er altså også noget pjattet med den sirup! Den er bare så lækker :o) Pandekagerne ser for øvrigt også gode ud ;o)

MissMuffin sagde ...

Camilla, den er ret god ja:) Den smager af sol og sommer!
Pandekagerne var altså også rigtig lækre og ret nemme at lave, så det kan godt ske at den her opskrift kommer til at erstatte den, som jeg normalt bruger..

Piskeriset sagde ...

Mmmm - nu bliver jeg lækkersulten! Sjov detalje med birkes. Kan du i øvrigt anbefale et supermarked, hvor de kan købes? Synes altid det er svært at opspore birkes...

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, de smager super godt! Jeg har aldrig problemer med at finde dem- jeg køber de små, blå breve fra SantaMaria, som fåes i både Føtex, Kvickly og Bilka. Tricket er bare nogle gange, at de står under "V" for valmuefrø og de fleste af os vil kigge efter "B" for Birkes i den første række..

Anonym sagde ...

Mit første USA-barnebarn var helt vil med jordbær. Når de ikke havde den "rigtige" smag, skar jeg dem i stykker, strøede sukker på, vendte rundt og lod dem stå lidt - og så er smagen stærkt forbedret!

Elsebeth