mandag den 2. april 2012

Bøfsalat med quinoa og parmesan

Det er ingen hemmelighed, at jeg er vild med salater! Især efter kerner som perlespelt, bulgur og quinoa er noget man kan købe de fleste steder, for de giver masser af fylde i en salat- både fibre og protein.
Denne er en rigtig herre-salat med bøf og ikke så mange grøntsager, men den smager altså vildt godt:) Lidt tomater og babyspinat kunne sagtens tilsættes for lidt mere sundhed.
Opskriften er med inspiration fra Sæson for God Smag, men Kristian er ikke så vild med persille, så det blev basilikum og parmesan i stedet. Jeg er nu sikker på, at den vil smage fantastisk med persille og feta!
Et flute ville ha været godt dertil- især et gruyereflute fra Sallings bageri. Hvis I ikke kender de lækre oste-flutes, så kom li afsted efter sån et, for de smager fantastiske til alt! (Og det har jeg altså ikke fået noget af min chef for at sige:))

Bøfsalat med quinoa og parmesan (2 personer)
2 gode bøffer
150 g. quinoa
1 agurk
3 forårsløg
½ bdt. basilikum
½ granatæble
friskhøvlet parmesanost
grøntsagsboullion
salt, peber

Vinaigrette:
1 spsk. citronsaft
1 spsk. dijonsennep
3 spsk. olivenolie
2 tsk. flydende honning

Kog quinoaen i grøntsagsboullion efter anvisning på pakken.
Krydder bøfferne med salt og peber og steg dem på en god, varm grillpande ind til de er en smule rosa indeni.
Imens skæres forårsløgene i tynde ringe, kernerne fjernes fra agurken og den skæres i skiver og granatæblekernerne fjernes fra den hvide hinde.
Bland alle ingredienserne til vinaigretten og smag til.
Rør halvdelen af vinaigretten med den lune quinoa og anret den på et fad.
Skær bøfferne i tynde strimler og fordel dem over quinoaen sammen med grøntsagerne, parmesanost og basilikum.
Dryp resten af vinaigretten over.

4 kommentarer:

Linebinevaskemaskine sagde ...

Den er virkelig flot :) jeg tror bestemt også at Daniel vil sætte pris på den. Det er alt for længe siden at jeg har fået et af de flute!

Hyggemor sagde ...

Årh hvor ser det mums ud....lige efter min smag. Desværre er min bedre halvdel ikke så meget til quinoa, cous cous og lign. Jeg må se om han ikke kan lære at spise det ;-)

Piskeriset sagde ...

Den ser også god ud. Det er sjældent, jeg putter kød i salaterne, men det smager nu ellers godt :-)

MissMuffin sagde ...

Line, den smagte virkeligt også dejligt:) De flute er de bedste!!

Hyggemor, Kristian har lært at spise det, men det går også bedst i salater og sån. Som tilbehør istedet for ris er han noget mere lunken:)

Pikseriset, det smager rigtig godt, så det kan du roligt gøre:)