mandag den 30. april 2012

Langtidshævede gulerodsboller med surdej

Da jeg så denne opskrift inde hos "Sesam, Sesam" vidste jeg, at de snarest skulle afprøves. Bollerne blev også ganske udemærkede og ret saftige, men dejen var simpelthen ikke til at arbejde med efter den var hævet. Den var alt for våd og blød, så det krævede noget mel og klisteri for at få dem til boller. Øv også!
Så der er potentiale for super gode boller, men dejen kan godt trække noget mere mel end de 500 g. efter min mening.

Langtidshævede gulerodsboller med surdej (8 stk.)

10 g. gær
4 dl. vand

1 dl. surdej
20 g. salt

1 spsk. honning
175 g. gulerødder
100 g. rugmel
400-500 g hvedemel (nok nærmere 500-600 g.)

Rør gæren ud i vandet og tilsæt surdej, salt, honning og rugmel.
Tilsæt herefter melet lidt af gangen og rør dejen på røremaskine i 10 min. Den skal være blød, smidig og slippe kanterne.
Kom den i en skål smurt med olie og dæk til med husholdningsfilm.
Lad den hæve 10-12 timer på køl.
Tag dejen ud af køleskabet og lad den efterhæve en times tid.
Hæld dejen ud på et meldrysset bord og skær bollerne ud i den ønskede størrelse- kom mel på begge sider af dejen, kniven og dine hænder.
Varm en bagesten op til 210 grader varmluft (250 uden varmluft).
Når ovnen er varm kommes bollerne direkte på bagestenen og bager 12-15 min. De skal lyde hule og sprøde når du banker på dem.
Tag bollerne ud og lad dem afkøle helt på en bagerist.

2 kommentarer:

TineLee sagde ...

To spiseskeer med vand på er handy, når dejen er våd og klistret - så kommer de nok bare mere til at ligne det min bager kalder et gulerodsbrud, fordi overfladen bliver lidt mere ujævn og spiky :-)

MissMuffin sagde ...

TineLee, det skulle bare ikke være klat-boller, men fine boller til sandwich. Jeg gider ikke de ujævne klatter til madpakker...