tirsdag den 17. august 2010

Chokoladecupcakes med karamelglasur...

Lise har været og spise i aften.
Først det sunde indslag og derefter lidt til den søde tand fra min nyeste kagebog "Cupcakes" af Cheryl  Lindblad, som er en super lille bog med lækre opskrifter.
De er nemme at lave, men helt ærligt lidt kedelige- ikke meget "Luksus muffins med chokolade" over, som overskriften ellers lovede..
Havde jeg ikke tilsat 50 g hakket, mørk chokolade var de nok lidt for kedelige.
Glasuren skulle være lidt karamelagtigt, men blev fra flere sider beskyldt for at smage af mokka og det må jeg give dem ret i, der var lige en lille snert!
Leder stadig efter den helt perfekte chokolademuffin-opskrift, der giver søde, svampede og lækre muffins ligesom dem man får på cafeerne...

Chokoladecupcakes med karamelglasur (8-12 stk)
3 3/4 dl hvedemel
1 dl god kakaopulver
1½ tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
125 g blødt smør
2½ dl lyst muscovadosukker (kan erstattes af alm. sukker/rørsukker)
2 æg
1 dl mælk
½ dl creme fraiche
5o g mørk chokolade, grofthakket
Glasur:
25 g smør
1 dl muscovadosukker eller farin
½ dl fløde
1/4 dl lys sirup
4½-5 fl flormelis

Bland mel, kakaopulver, bagepulver og vaniljesukker i en skål.
Kom smørret op i en anden skål sammen med sukkeret og pisk med en elmikser til det er lyst og cremet.
Kom æggene i et af gangen og pisk godt imellem.
Kom melblandingen i skiftevis med mælk og creme fraiche.
Pisk det hurtigt sammen til en ensartet masse.
Rør herefter chokoladen i.
Fyld i muffinsforme og bag dem 25-20 min ved 175 grader.
Lad dem køle af.
Kom smør, sirup og sukker i en lille gryde og smelt under omrøring ved svag varme.
Lad det simre ved svag varme i ca. 5 min til det bliver lidt tykkere.
Lad cremen køle af.
Rør halvdelen af flormelisen i og pisk derefter med en elmikser.
Kom derefter flormelis i, til du opnår den ønskede konsistens- kom lidt mælk i hvis den bliver for tyk eller lidt mere flormelis hvis den bliver for tynd.

Aller nederst i en skuffe gemte sig en gammel form med små hjerter, som jeg af en eller anden grund aldrig har brugt.
Tror jeg fik den af nissen forrige jul:)
Idag blev det så og der kom 4 små fine hjerter derud af.
De blev serveret med god vaniljeis, friske jordbær og chokoladesauce- rigtig sød og nem dessert:)

Eftersnak: Efter at ha stået en dags tid i min glasklokke ude på køkkenbordet er det blevet MEGET bedre og glasuren smager helt anderledes og lækkert.
Så sæt dem endeligt ikke på køl!

3 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er muligt, at de ikke smagte som forventet, men på det øverste billede ligner det en million! Sejt med en blingbling-muffin :-)

BillyRubin sagde ...

Uh send endelig opskriften min vej, når/hvis du finder de perfekte cafémuffins! :D

Hvor i alverden har du købt det skønne kagepynt henne??

MissMuffin sagde ...

Piskeris, der skal ski krymmel på sån en muffin, alt det den overhovedet kan bære, haha:)

BillyRubin, de kommer helt sikkert på bloggen når jeg har knækket koden, så hæng endeligt i:)
Guldstøvet er købt i en lille butik her i Aalborg, men fåes også på specialkøbmandens hjemmeside så vidt jeg husker..
Det fåes i en millard farver og jeg skal ha købt noget mere, for folk elsker det!
De andet er købt på min studietur til Bruxelles- er jeg i udlandet shopper jeg altid kagepynt, for deres udvalg er meget større!