torsdag den 5. august 2010

Øllebrødsboller..


Imellem aftensmad og Ikea-besøg lykkes det mig at bage nogle lækre boller tirsdag aften, for lidt skal der med i madpakken..
De er nemme at lave og smager rigtig godt, men en saftig krumme og sprød skorpe, ligesom jeg kan li dem.. En opskrift jeg helt sikkert bruger igen!
Opskriften er fra SpisBedre nr. 08/2010, som denne gang er fuld af spændende opskrifter jeg skal have afprøvet...
Rugbrødet vi havde på lager var uden særligt mange kerner, for det var Kristian der har handlet sidst, så jeg tilføjede en håndfuld hørfrø og en håndfuld solsikkekerner.
Hvidtøl var ikke at få i Netto, så jeg brugte en tung, sød og mørk øl, der har givet en meget tydlig smag af øl, men det kan jeg nu også godt li:)

Øllebrødsboller (10-12 stk)
300 g rugbrød med kerner (ca. 6 skiver)
1 flaske hvidtøl
25 g gær
2 dl lunken vand
1 tsk salt
600-700 g hvedemel (jeg brugte "Tippo 00", som indeholder meget protein)
evt. 1 håndfuld solsikkekerner og 1 håndfuld hørfrø

Smuldr rugbrøddet ned i en skål og kom øllen ved.
Tilsæt evt. solsikkekerner og hørfrø.
Lad stå i en time, til rugbrøddet er godt opløst.
Rør gæren ud i vandet sammen med salt og kom det i rugbrødsblandingen.
Ælt melet i lidt af gangen, til dejen er elastisk og smidig- den skal æltes godt.
Lad dejen hæve lunt og tildækket ca. 1 time (min stod hvertfald 2 timer)
Ælt dejen igennem og del den i 10-12 stykker, som formes til boller og sættes på en bageplade med bagepapir.
Lad efterhæve 1 time (de stod nok kun 30 min)
Bag bollerne ved 225 grader i ca. 20 min.

Jeg var ret begejstret for Urtekrams sandwich spread med tomat og urter, så nu skulle den næste i rækken afprøves.
Må nok indrømme at jeg var lidt skeptisk, for hverken rødbede eller peberod er livretter, men den smager virkeligt rigtig godt!
Den blev afprøvet i en af bollerne sammen med salatblade, bønnespirer og avocado til min frokost, så nu ender den nok med at være i fast sortiment.
Den vil sikkert også smage godt i en sandwich med fx. roastbeef eller skinke, hvis man ikke er til det helt grønne..
Skal også ha prøvet at lave en hjemmelavet version, men det er lige det der med at få taget sig sammen.
Et glas som dette koster 30 kr i Føtex eller Kvickly, så det er ikke helt billigt..

11 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Uhm, lækre boller :-)

Tak for tippet med det der spread. Jeg har kigget på det mange gange, men har som du været skeptisk. Men nu må det prøves :-)

Piskeriset sagde ...

Øjøj, det ser godt ud! Jeg tror, jeg må prøve det spread - kan godt lide den funky farve, og smagen lyder spændende :-)

MissMuffin sagde ...

Klidmoster, de er virkeligt gode og en god måde at få brugt en rest kedeligt rugbrød på..
Jeg kan hvertfald godt li det, det smager også rigtig godt på rugbrød med agurk og karse...

Piskeris, det er virkeligt nogle gode boller!
De mætter vildt godt...
Spread'en er rigtig god og vækker stor nysgerrighed i kantinen med den funky farve:)

Annette sagde ...

Øllebrødsboller? Hold da op hvor det lyder spændende. De boller skal i hvert fald prøves.
Sandwichspread bruges meget hernede og smager vældig lækkert.
En god fredag til dig.

MissMuffin sagde ...

Annette, de er super lækre- både med spread og grønt og med Nutella:)

Sofie Maria sagde ...

Jeg har netop bagt bollerne - og de er altså rigtig lækre! :) Jeg brugte groft speltmel istedet for hvedemel, fordoblede opskriften og fik 28 store boller! Så er der frokostboller i fryseren til studiestarten :)

MissMuffin sagde ...

Sofie Maria, så er du klar til madpakkerne:)
De er super gode- tror også de er gode med spelt, men jeg havde åbenbart ikke mere af det, for jeg ville også ha haft udskiftet halvdelen af hveden med noget grovere og der foretrækker jeg spelt..
Tak for tippet!

Deborah sagde ...

Nej det er ikke billigt, men når man kun er en, holder det længe. Tak for anbefalingen. Skal vist også prøve bollerne.

MissMuffin sagde ...

Deborah, sån tænker jeg også- lidt luksus skal man også unde sig selv:)
Bollerne er rigtig gode og holder sig saftige længe, så dem kan jeg kun anbefale..

Tina Liel sagde ...

Hejsa søde♥ Se det var noget nyt!! Tror ikke at det elendige tyske rugbrøs vi kan få hernede kan bruges ;-) Din blog ser rigtig fin ud!!! KNUS♥

MissMuffin sagde ...

Hej Tina... Undskyld jeg først ser dig nu!
Dejligt du er vendt tilbage:)
Det er ikke sikkert, at det er så meget ved, men kan du opdrive et godt grovbrød tror jeg også det ville være godt..
Knus