onsdag den 11. august 2010

Ristet kartoffel-porresuppe...

Jeg savner bestemt ikke vinteren og elsker sommerens friske, lette grøntsager og søde bær, men jeg savner suppe! Jeg elsker suppe!
Så idag måtte vi "lide" i varmen og spise en dejlig cremet omgang kartoffelsuppe, som er min favorit:)
Valget faldte på denne her suppe, der smager rigtig dejligt og af lidt mere, end hvis kartofler og porrer bare koges, men den er også en smule mere omstændig..
Jeg spiste min med masser af hakket persille i, mens Kristian fik lov til at slippe med en enkelt tot "grønt krymmel":)
Der er også mad til imorgen, så det er dejligt nemt..

Ristet kartoffel-porresuppe (4 pers)
1 kg kartofler
4 porrer
1 tsk salt
4 fed hvidløg
olivenolie
½-1 l god grøntsagsboullion
godt med persille hvis man ikke er bange for det

Skræl kartoflerne og skær dem i grove tern.
Rens porrene og skær dem i grove stykker.
Pil hvidløgsfedene.
Kom grøntsagerne i et ildfast fad og vend rundt med salt og olivenolie.
Bag grøntsagerne ved 200 grader til de er meget møre- ca. 40-45 min.
Kog boullionen op.
Blend grøntsager og boullion til en cremet suppe.
Jeg brugte ca. 2/3 af boullionen, men det er en smagsans. Min blev tyk og cremet som jeg kan li det.
Rør evt. masser af hakket persille i og server med groft brød.

6 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Åh, det er bare sådan en god suppe. Det ristede giver lige det der ekstra :-)

MissMuffin sagde ...

Ja, sån en lidt nøddeagtig smag hvis man kan sige sån..
Næste gang tror jeg der bliver lagt et par jordskokker i, det må give et lækkert pift...

Madame sagde ...

Hvor lyder det dog spændende - den skal prøves her, for vi holder meget af en lækker suppe, men får det alt, alt for sjældent :-)

MissMuffin sagde ...

Madame, herhjemme synes Kristian at vi får det alt, alt for tit, for om vinteren får vi nok suppe en gang om ugen, for det er nemt, nærende, varmende og sundt...

Min.mave.rumler sagde ...

Kære Missmuffin

Faldt over kartoffelsuppen på din fantastisk blog. Og ih hvor var den skøn- det er en sikker vinder!

Derudover synes jeg også lige at du skal vide at jeg nyder at følge din blog! Tusind tak for det:)

Rigtig god mandag til dig.

Bedste hilsner fra
Min.mave.rumler

Maria sagde ...

Vender gang på gang tilbage til din side for at huske på denne suppe... Den er helt fantastisk! Har ofte brugt den til gæster - den bliver rost til skyerne... Tak :-)