onsdag den 19. januar 2011

Boller med tørrede bær og hvid chokolade

En rigtig lækker, sød og saftig, men grov tøse-bolle, der passer perfekt til en formiddags-snack.
Opskriften er endnu engang fra min nye bage-bibel "Byens Bedste Brød" af Rikke Gryberg, som kun kan anbefales:)
Bollerne er nemme at lave, kun den relativt lange hævetid på ½+2 timer gør dem lidt besværlige.
Opskriften er oprindeligt med tørrede tranebær, men i Netto denne uge kan man få en lille pose med 60 g. tørrede kirsebær, blåbær og tranebær til 10 kr., så den snuppede jeg istedet.
De vil blive spist i min formiddagspause sammen med et stykke frugt.
Jeg lavede halv portion af den oprindelige og fik 7 fine boller.
Opskriften siger fint speltmel, men jeg brugte en fuldkornsversion (læste forkert), men det ser ikke ud til at betyde noget for resultatet.

Boller med tørrede bær og hvid chokolade (7 stk)
2½ dl. lunken vand
15-20 g. gær
½ tsk. fint salt
50 g. tørrede bær (tørret frugt eller rosiner kan også bruges)
50 g. hvid chokolade
125 g. durrummel
175 g. speltmel

Rør gæren glat i vandet.
Tilsæt salt, bær og hakket chokolade.
Rør melet i lidt af gangen og ælt dejen sammen til en klistret og elastisk dej- ælt den rigtig godt.
Lad den efterhæve lunt og tildækket i ½ time.
Del dejen i 6-7 stykker og form dem til boller.
Smør en muffinplade eller nogle silikoneforme med lidt smør og kom en bolle i hver.
Lad dem efterhæve ca. 2 timer.
Forvarm ovnen til 250 grader, sæt bollerne i den varme ovn og skru så ned på 200 grader.
Bag bollerne 14-16 minutter.
Tag dem ud af formene og lad dem afkøle helt på en rist.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Godt med lidt variation til mellemmåltiderne :-)

Jeg kan virkelig anbefale langtidshævning, hvis du har tiden/tålmodigheden til det - siden jeg for alvor kom i gang med det, er det lidt svært at gå tilbage til kortere hævetid, for langtidshævningen giver virkelig noget til smag og struktur.

MissMuffin sagde ...

Jeg elsker også langtidshævning/koldhævning, men det er bar ikke li altid det passer sammen, så det er lidt forskelligt hvad der bages herhjemme:)