mandag den 24. januar 2011

Bytte-bytte-købmand...

Altså, Baronessens bog var jo ikke noget hit, så jeg returnerede den i Føtex helt uden problemer, for jeg havde gemt bonnen.
Skulle så bar li ind og ha fat i noget broccoli (5 kr. pr. stk.) men "uheldigvis" spottede mit kogebogs-øje Meyers Bageri på vej forbi boghylden.
Og så blev jeg jo nød til at stoppe. Og kigge. Og bladre. Og diskutere med mig selv. Og putte den i kurven...
Så ingenting sparet der, haha..
Nu er jeg ikke stor fan af Baronessen og det er jeg faktisk heller ikke af Claus Meyer- han er så irriterende, når han snakker- ligesom Baronessen- men det kan man heldigvis godt fortrænge lidt, når det nu bar er en bog.
Der er mange spændende opskrifter med laaaange historier om oprindelsen og et langt afsnit om melsorter, ælteteknik, surdej og hævning.
Mange af opskrifterne indeholder de gamle melsorter som enkorn, kamut, kæmpedurrum, ølandshvede, havremel og emmer, men jeg er også frisk på at prøve noget nyt og har en del af det på lager.
Ellers kan de fleste slags købes i Sallings Supermarked.
Nu skal der vidst li røres en surdej sammen inden jeg kigger på de sidste forberedelser til eksamen i eftermiddag:)

12 kommentarer:

lone.g sagde ...

Hej MissMuffin
Dejlig bog du fik dig der. Jeg har selv stået med den i hånden, men har så mange bage og madbøger, så den kom op på hylden igen. Held og lykke med bagningen.
Hilsen Lone.g

MissMuffin sagde ...

Hej Lone

Det har jeg også, men tror aldrig, at jeg kan få for mange:)
Tak!

BillyRubin sagde ...

Tillykke med den nye bog, den er ret skøn! Held og lykke med meyers surdej, jeg har selv forsøgt mig med den, men den rådnede af en eller anden grund, kender faktisk flere der har haft probs med den... Jeg tror jeg vil prøve Grybergs surdejsopskrift næste gang :)

MissMuffin sagde ...

BillyRubin, man kan hvertfald sige, at den har et rigtig godt layout og smukke billeder..
Jeg må se hvordan det så går med min surdej, ellers har jeg vidst en i fryseren jeg kan bruge..
Jeg har lavet brød med surdej (mest rugbrød) før, men den her ser godt nok speciel ud fordi den er så tynd..
Jeg prøver!

Maj sagde ...

Det ser ud til at du har gjort dig en god byttehandel, har selv haft et godt øje til ham Meyer :)

Held og lykke med eksamen, det er altid en smule nerveprirrende, men rart når det er overstået :) :)

Jeg vil heppe på dig, på den anden side af skærmen, og vente spændt på at høre resultatet!

- Maj

Anonym sagde ...

Jeg synes faktisk at baronessen første bog var ok, nr. 2 ikke så meget.

Jeg har været glad for Meyers bagebog - og jeg er heller ikke så vild med Meyer - især de gulerodsbrud der er deri, er skønne...

mange hilsner
Birthe

MissMuffin sagde ...

Maj, jeg synes også, at det var en meget bedre byttehandel..

Birthe, jeg synes også, at første bog var sån ok, men 2'ern er simpelthen for tynd.
Meyers gulerodsbrud er bar så besværlige at bage, så der foretrækker jeg mine egne. Manga af hans andre brød ser nu rigtigt spændende ud!

Anonym sagde ...

Jeg synes nu ikke at de var så slemme - og hans brunsviger er jeg fuldstændig pjattet med :-)
De er gode til f. eks. en brunch, fordi de kan laves på forhånd....

Mange hilsner
Birthe

Barbara sagde ...

Jeg har den også herhjemme og kan kun sige "Prøv brownien!!" Den er mums mums mums!

MissMuffin sagde ...

Birthe, jeg kan bar ik se fidusen i at "hakke" solsikkekernerne i til sidst i stedet for bar at røre dem i dejen først.
Smagen fejler bestemt ikke noget:)
Brunsviger er altså også bare rigtig godt, uhm hvor jeg elsker det med lidt flødeskum på a la kagemand:)

Barbara, den er jo også vildt syndig, den brownie!
Al den chokolade og sukker!
Har tænkt på, at den skal prøves- men nok bar ½ portion:)

Piskeriset sagde ...

Jeg er til gengæld vild med Meyer og har overvejet, om jeg skal kaste mig over den bagebog, men nu følger jeg sjældent bageopskrifter, så jeg ved ikke rigtig, om jeg ville få den brugt. Glæder mig til at høre, hvad du synes om den :-)

MissMuffin sagde ...

Han minder mig lidt om en krydsning af min gamle billedkunstlærer fra folkeskolen og så en præst, som jeg kender- virkeligt ikke en god kombi:)
Jeg eeelskeer bagebøger!
Ved ikke li, hvornår der blirver tid til den bliver afprøvet, men det skal nok komme:)