søndag den 9. januar 2011

Blåbærkage med vaniljecreme


Nogle af mine veninde synes, at det er super hyggeligt at holde de her Tubberware-party's, så det brugte jeg eftermiddagen igår på, men jeg købte ikke noget af deres plastik til overpris:)
Jeg lovede værtinden at sørge for kage, så udover "World Peace Cookies" medbragte jeg denne lækre blåbærkage med vaniljecreme.
Vi var 8 og der var stadig et lille stykke tilbage, men vi spiste så også cookies og en stort fad med frisk frugt dertil.
Opskriften er fra "Mad til Mange" af Camilla Zarah Lawes, som jeg var så heldig at vinde i en konkurrence hos Birthe for lidt tid siden.
Kagen skal bages i 40 minutter ifølge opskriften, men da den havde fået 50 min var den stadig lidt blød i midten, men jeg tog chancen og tog den ud og den var helt fin inden i- kun lidt blød der hvor blåbærrene var.
Blåbærrene smager fint igennem og den smager ikke rigtig af banan, men er rigtig blød og saftig.

Blåbærkage med vaniljecreme
3 æg
175 g. sukker
125 g. smeltet smør
1 moden banan
150 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ vaniljestang
125 g blåbær

Vaniljecreme:
½ l. cremefraiche
fintrevet skal af 1 citron
4-5 spsk. flormelis
½ vaniljestang

Pisk æg og sukker godt sammen.
Rør det smeltede smør i.
Mos bananen sammen med kornene fra vaniljestangen og rør den i dejen.
Kom mel og bagepulver i og rør det godt sammen, men uden at røre længere, end det hele lige er rørt sammen.
Vend forsigtigt blåbærrene i.
Kom dejen i en 1 liters silikoneform, der er smurt godt eller i en alm. rugbrødsform med bagepapir.
Bag kagen i en forvarmet ovn ved 175 grader i 40-50 minutter.
Til vaniljecremen røres alle ingredienserne sammen med kornene fra vaniljestangen.
Lad den stå koldt indtil den skal bruges.

8 kommentarer:

Mette sagde ...

Ej hvor ser det lækkert ud. Jeg har hidtil kun prøvet en enkelt opskrift med blåbær. Denne ryger i gemmeren.

Piskeriset sagde ...

Uhm, den ser dejlig saftig ud! :-)

MissMuffin sagde ...

Mette, jeg elsker blåbær..
Muffins, kage, pandekager, smoothies og oven på havregrød eller yoghurt:)

Piskeris, det er den bestemt også- lige som den slags kage skal være:)

Det Stormske Køkken sagde ...

Årh den ser lækker ud! Opskriften er hermed gemt!

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Wauw søde MissM, den ser dælme lækker ud :)

MÅ APRØVES :D

MissMuffin sagde ...

Rebelsig, den er heller ikke tosset og rigtig nem at lave- man har jo som regel det meste på lager og måske lidt blåbær eller hindbær i fryseren, som man li kan tø lidt op og så bage en dejlig kage af:)

Kristine, hvad så med din stakkels gemal:) Du må hjem til din kage-glade far:)

Anonym sagde ...

Hold da op, sikke en smuk kage! :-) Den skal jeg helt klart bage, jeg ELSKER blåbær....

Jeg var faktisk lige ved selv at beholde en kogebog - det var lidt svært at skulle give en kogebog væk, som jeg ikke engang ejer ;-)

Mange hilsner
Birthe

MissMuffin sagde ...

Birthe, det gøre jeg også:)
Den er rigtig flot, især med bunden op:)
Jeg vil prøve at bage den med hindbær næste gang, eller måske en omgang "Bærsymfoni" fra frost..
Det sån en kage, som alle kan li og som er nem at ha med at gøre, det er en god ting..
Hehe, godt du styrrede dig, for den reddede mig for at "krakke" helt i sidste etape af mit væddemål:)