mandag den 31. januar 2011

Januars husholdningsbudget

Vi har fået fælles madkonto herhjemme, nu hvor Kristians lejlighed er solgt og vi sån rigtigt bor sammen.
Denne måned har jeg derfor gemt alle mine kvitteringer og noteret hvad der er brugt hos bageren og på torvet, så jeg kan se hvor meget vi ca. bruger og hvad vi egentligt bruger pengene på.

Vi har brugt 2.660 kr. denne måned.
Heraf skal der trækkes 291 kr. fra, som er brugt på andet end mad- fx. blomster, stearinlys, kogebøger (ahem), hårprodukter, leggins, dameblade og aviser.
Dvs. at vi har brugt 2.369,44 kr. på mad denne måned.
Herunder er også Emmas mad, rengøringsartikler, toiletpapir, husholdningsfilm og sån.
Vi har haft spisende gæster 3 gange, men vi har også været dovne og fået en del mere junk end vi plejer- junk er ikke medregnet i madbudgettet.

En gennemgang af kvitteringerne viser, at vi har købt 15 liter øko skummentmælk, 30 økologiske æg og 5 kg. økologiske gulerødder, hvilket jeg er ret sikker på, at vi altid gør.
Omkring 1.000 kr. af budgettet er gået til grøntsager og frugt, hvilket jeg er ret tilfreds med.
Det afslører også, at jeg faktisk ikke helt køber så meget økologi, som jeg troede.
Lidt under halvdelen er økologisk og det skal være lidt mere- det er mest mejeriprodukter, gulerødder, pasta og mel, der udgør det meste af denne post.

Værst er, at vi har købt hele 20 platicposer til omrking 55 kr!
Det er penge ud af vinduet og alt for dyre og miljøskadelige affaldsposer!
Jeg har godt nok et par små net, som kan foldes sammen og være i tasken, men jeg synes, at de er ret trælse at bære på.
Nogen der kan anbefale nogle stærke indkøbsnet til en fornuftig pris?
Som regel har vi bilen med, når der købes ind, så der kunne vi sagtens have nogen til at ligge i.
Det er målet for februars indkøb!
Ja, og så skal der vidst også handles lidt mere i Netto og lidt mindre i Føtex:)

27 kommentarer:

Marie sagde ...

Altså du kan få nogle vildt smarte stof-nets, der holder godt i butikker som H&M, Magasin, Weekday, Monki ovs.
De er både seje og miljø rigtige. :-)

Piskeriset sagde ...

Det er nu meget godt gået! Tror vi endte på 3000 denne måned, men jeg fandt også en del specialvarer, der røg på lager. I februar tror jeg, at jeg vil køre hårdere 'indkøbspolitik', og selvom der både er en fødselsdag og flere besøg af gæster, så håber jeg at kunne gøre det for samme pris som januar - eller billigere.

Det Stormske Køkken sagde ...

Jeg vil også prøve! Tak for inspirationen! Jeg vil prøve her i februar og jeg VIL holde den under 2000 kr. for vi har kød i alle afskygninger i fryseren, så det skal der IKKE købes!
Og det med poser kan jeg kun nikke genkendende til - puha, det skal der laves om på!

Den positive vejleder sagde ...

Hvor sejt at lave en så nøjagtig analyse af sine indkøbsvaner, Sabina. Skide god idé!
Vi plejer bare at sætte 3000 kr. af og ligge dem i en lille metalkasse - og de skal så dække det hele - OGSÅ MCDmad, som er en farlig farlig udgiftspost for os hernede - fordi de bringer ud! ...men denne måned glemte vi at ligge i kassen - og i det hele taget at føre regnskab med, hvor mange gange vi hævede på VISA-kortet. Hmm, ikke godt! Tror faktisk, jeg vil gøre det samme som dig i denne måned. Har brug for et overblik :-)
Knus fra Eva

carla sagde ...

Top tjekket! Så godt har jeg ikke styr på det og sidder og bliver helt inspireret. Jeg køber som regel ind over nettet en gang om ugen, og så spæder vi op med lidt forskelligt, som man ikke kan få der - fx økologisk kylling. Jeg tror, vi bruger omkring tre dask på mad om måneden, men man kan jo blive overrasket, hvis man begynder faktisk at regne det sammen. Måske man skulle prøve det her i februar :-)

MissMuffin sagde ...

Miss Crea, jeg synes bar, at håndtagene er alt for tynde og så er de ikke så gode at bære- især ikke hvis man li har et par liter mælk, rodfrugter og en kylling proppet deri!

Piskeris, jeg synes også, at det er rimeligt for 2 mennesker og en forkælet hund.
Jeg er blevet rigtig god til at bruge mine rester op pga. madplanen og så bruger jeg også tilbudsaviserne en del.
Vores mål er 2.500 kr. om måneden, men de måneder der er fødselsdag bliver det nok lidt mere.

Rebelsig, der går helt sport i det til sidst:)
Det er ret sjovt, at se hvad det egentligt er, at man køber.

Eva, MacD der bringer ud?! Puha, selvom jeg tit ønsker det var sån her i DK, så er jeg glad for, at det ikke er sån, for så ville jeg spise så mange fritter!
Jeg kan godt lide at være bevidst om mine forbrugsvaner, både hvad jeg køber, mærker, økologi, supermarkeder osv, for der er altid noget der kan gøres bedre:)
Jeg er spændt på at se dit resultat!

Carla, jeg tror rigtig mange vil blive overrasket!
Både over det faktiske beløb, men også over hvad det egentligt er man køber.
Jeg blev overrasket over at vi køber så mange plasticposer, men også over hvor meget mælk og æg vi indtager og at jeg faktisk ikke køber helt så meget økologi som jeg går og tror..

Godte sagde ...

Vi fører ikke sådan budget. Men på et tidspunkt talte vi om at sætte 5.000 hver til side til mad etc. Det er ret voldsomt, men pt. har vi også to husholdninger og 4-6 børn der spiser med på forskellige tidspunkter.

Jeg har to rigtig gode net fra Bahne med runde træhåndtag i noget hessian-agtigt-stof. De er simpelthen slidt op nu, men jeg kan varmt anbefale noget lignende. De kunne også "stå selv" når man skulle putte varer i og der kunne være ret meget.

Nu bruger jeg så de store poser fra supermarkederne. Jeg genbruger dem og har 2-4 stk. liggende i bilen. Når de er tømt, lægges de ved min taske og kommer med i bilen igen. De kan sagtens holde i flere måneder. Jeg kan nemlig slet ikke ha' at man skal betale så meget for poser og svine miljøet med dem.
Jeg siger også nej tak til en pose i Matas, apoteket eller lign. hvis jeg kan have varen i min taske eller pose. Alt tæller :-)

Madame sagde ...

Det er meget flot at du har så meget styr på, hvad I bruger! Det kan jeg desværre ikke sige, at vi har. Vi spiser ude en gang om ugen i gennemsnit, og vi bruger mange penge på økologiske varer, grøntsager, rodfrugter, mandler, nødder og frugt. Vi bruger kun genbrugsposer og har to store i stærkt stof med lækre hanke.

DiSign-Keramik sagde ...

Hejsa
Du kan få en big-shopper i Harald Nyborg til kr. 2,95.

Kender flere som er rigtig glade for dem, og de kan netop stå selv når man fylder i dem.

Hvis man vil have dem til at være mere stabile, kan man ligge noget tykt pap i bunden eller en tynd masonitplade.

Se side 30-31 på nedenstående link:

http://www.e-pages.dk/haraldnyborg/20/

Kh. Dianna

Leslie sagde ...

Hvor fornuftigt :)

Har også tit tænkt på, at holde styr på kvitteringer osv. Men aldrig kunne tage mig sammen.

Man kan få de der carrybag indkøbskurve fra Reisenthel.
De koster dog omkring 340.-
Men de er så også rimelig rummelige og slidstærke :)

Leslie sagde ...

DiSign-Keramik:

Ih, tak for linket :)
Kunne være man skulle invistere i sådan en istedet. det var da rimelig billigt. Og de ser enormt holdbare ud :)

Tante Grøn sagde ...

Fedt med en sådan analyse...

Nu ved jeg ikke om du er på cykel eller i bil når du handler? Jeg er altid i bil og når jeg handler har jeg altid indkøbsposer med. Jeg har løbende købt mine i Søstrene Grene - de koster ca 15 kr. pr. stk. De har dem tit med sjove mønstre/figurer og farver og de har altså en god størrelse, men bliver heller ikke så tunge at man ikke kan svinge dem i bagagerummet... og de holder! Jeg tror dog ikke de er særlig handy at cykle med.

Nina sagde ...

Jeg styrer også madbudgettet herhjemme, og vi bruger også ca. 2.500 kr om måneden (vi er to voksne, et deltidsbarn og en kat).

Mht. net har jeg altid sådan et fra Stelton i min taske. Det smarte ved det er, at der følger et håndtag med (som man ligesom pakker nettet ind i, når man ikke bruger det), og det gør, at man godt kan bære tunge ting uden at "skære sig" i hændernde. De koster vist omkring 100 kr, men jeg har også brugt mit i snart 1½ år uden problemer, så det er nok ok givet ud!

Her er link til nettet: http://www.inspiration.dk/produkt/261741/stelton-shopper

MissMuffin sagde ...

Godte, med så mange børn skal der også noget af et madbudget til- især hvis toiletpapir, rengøring, vaskepulver osv. skal regnes med deri.
Jeg synes tit, at poserne alligevel er i lidt dårlig kvalitet, så vi bruger dem kun til affald og det er noget gris!

Madame, jeg er ret god til at bruge penge, så det er li med at holde styr på det hele hvis elevlønnen skal slå til:)
Det er heller ikke hver dag vi laver mad herhjemme, for der er som regel altid en af os der er hos venner at spise- restaurant, cafe og junk er ikke med i vores madbudget, for det er luksus som lommepengene må betale:)

Diana, det var dog et godt og økonomisk tip! Næste gang jeg bevæger mig i Ikea smutter jeg li forbi Harald Nyborg også, for de er naboer:)

Leslie, jeg tror at en måneds kvitteringer er nok til at afsløre alle de dårlige vaner, men jeg vil fortsætte lidt endnu:)
Dianas tip er rigtigt godt, det springer jeg også på:)

Tante Grøn, vi handler stort ind en gang om ugen og der er vi altid i bil.
Så handler jeg som regel li lidt sidst på ugen og der er jeg på gåben/med bus.
Jeg synes bare, at søstrenes indkøbsnet har alt for tynde hanke, de er ikke så gode at gå med når varene er tunge..

MissMuffin sagde ...

Nina, det er også et fornuftigt budget i har!
Det lyder rigtig smart, så kan det lige være i tasken.
Det kommer med i overvejelserne, for de 100 kr. vil hurtigt tjene sig ind!

Miss A sagde ...

Hejsa :)

Jeg kan se, at du handler rigtig meget i føtex. Føtex er en meget dyr butik, hvis du eksempelvis handler størstedelen af dine vare hos en billigere butik som Fakta eller Rema 1000, så tror jeg, at du vil blive overrasket over, hvor meget I kan spare.

Udvalget er måske ikke så stort som i føtex, men du vil også blive overrasket over, hvor meget økologi du kan få i disse butikker. Og man kan jo altid smutte i føtes efter specialvarerne.

Det er bare et forslag i forhold til, at du skriver, at du gerne vil længere ned i pris :)

Susan Bagger sagde ...

Hehe har altid godt kunne tænke mig at prøve at gemme ens bonner for jeg synes jeg bruger for mange penge på mad til det kun er mig og emmeli og indimellem gæster. Men god ide..

Godte sagde ...

Bigshopperen fra Harald Nyborg er lige præcis sådan nogen, jeg har haft fra Bahne. De er geniale!

Jeg skal helt klart i HN snart og købe nye.

Tak for link! :-)

MissMuffin sagde ...

Miss A, det er også en af de forslag jeg selv kommer med:)
Vi handler ca. halvdelen i Føtex og specialbutikker og den anden halvdel i Netto, så det kan godt gøres billigere.
Jeg er bar et stort luksusdyr, der elsker Føtex, Kvickly, Irma og Salling Super.
2.500 kr. er nu heller ikke så slemt for 2 mennesker, så jeg er spændt på at se hvad næste måned ender ud i.

Susan, det er faktisk ret sjovt at se hvad man bruger sine penge på.
Jeg ved godt, at vi drikker en del mælk, men jeg havde aldrig gættet at det var 15 liter, så det er meget sjovt at se:)

Miss A sagde ...

Det er også nemt og lækkert at handler i Føtex, fordi de nærmest har alt og så mange valgmuligheder. Men du vil blive overrasket over, hvor mange penge, der er at spare. Ting som mælk, grøntsager, mel og lignene er et par kroner billigere i Rema 1000 end Føtex.

Det er klart penge at spare :)

MissMuffin sagde ...

Miss A, det køber vi som regel også i Netto, for det er som du siger billigere og der er meget økologi. Rema100 er vidst også helt med på økologien, men jeg synes deres butikker er frygteligt irriterende.
Det er mere kød, frugt, mel og pålæg vi køber i Føtex, for jeg synes tit at det er lidt mere lækkert og så ryger der li mælk og sån med i kurven når man nu alligevel er der.

Louise sagde ...

I Lidl har de sådan nogle store shopper poser til en 10er i noget plastværk. Nok ikke så økovenlige, men slidstærke og rummelige er de! :)

MissMuffin sagde ...

Løjsen, måske ikke økovenlige, men det bliver de i længden når der ikke skal købes 20 plasticposer om måneden mere:)

Anonym sagde ...

Hej! jeg har lige set på Nordhjem, at de har indkøbstasker til en 5'er
http://www.nordhjem.dk/pi/Shoppingtaske_Indi_6485_.aspx
kh Anni

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Ej, det har jeg bare prøvet og prøvet at få til at lykkes i 1½ år - det der med at samle bon'er og holde øje med forbruget. Men der mangler altid nogle, og så glemmer jeg at skrive dem rent osv. osv.
Nu skal det være, nu vil jeg også!

Garn, hund & kat sagde ...

madplaner og husholdingbudget - så rykker det.

hvis man så også har en seddel at notere på når ens specialiteter er ved at løbe tør så disse kan handles på tilbud så rykker det temmeligt godt :-)

pøj pøj med projektet

MissMuffin sagde ...

Anonym, det må straks tjekkes ud:)
Tak for tippet.

Fru Buur Bækgaard, det er ikke sæligt svært, hvis bar bonnen kommer i pungen når der betales og så samler jeg dem derhjemme i en køkkenskuffe:)

Garn, hund og kat, madplan har jeg lavet længe og nu er der en seperat madkonto.
Jeg har heldigvis en ret god hukommelse, så jeg kan godt huske hvad der er ved at mangle.
Fx. da Føtex havde tilbud på bla. pinjekerner røg der en stor portion med hjem:)