tirsdag den 3. marts 2009

Mini-Mousakka(SpisBedre nr 3, marts 2009)

Fik taget mig sammen til at lave aftensmad idag, og det blev en ret fra det nyeste SpisBedre.
Det smagte super lækkert, auberginerne fik en lækker smag da de blev stegt, og sammen med tzatiki og lune pitabrød var det en lækker aftensmad- salaten må i tænke jer til, den fik jeg ikke lavet selvom det ville passe godt dertil.

Mini Moussaka til 2 pers:

1 dåse cherrytomater
2 spsk olivenolie
1 lille løg i tern
1 tsk soya
1 stor aubergine
300 g hakket oksekød
1 fed knust hvidløg
200 g fetaost(ikke i tern)
olivenolie og lidt smør
salt
2 tsk timian eller plukkede blade fra en potte frisk timian
1 tsk citronpeber

Skær auberginen i skiver og salt dem.
Lad dem hvile ca 15 min.
Varm 2 spsk olivenolie i en gryde og steg løget til de er klare, ca 5 min ved svag varme.
Tilsæt tomaterne og smag til med soya. lad koge ca 10 min under låg.
Brun kødet sammen med hvidløg i lidt smør og olivenolie. Krydr med salt, citronpeber og timian.
Tilsæt tomatsaucen og lad koge med ca 5 min ved svag varme.
Dup aubergineskiverne fri for væde med lidt køkkenrukke.
Steg aubergineskiverne i smør og olivenolie til de er møre- de suger meget fedtstof.
Læg aubergineskiverne i lag med kødsauce og høvlet fetaost og server straks.

Forkølelsen har lagt sig nogenlunde, men nøj hvor er jeg træt. Det nye arbejde er virkeligt spændende og der er så meget nyt der skal læres, så mit hoved summer når jeg kommer hjem:) Emma havde haft en uheld da jeg kom hjem, så der måtte bades hund, vaskes tæpper og svinges en gulvklud- og selvom det var trælst så trængte der virkeligt til at blive gjort rent, så det letter at der er blevet lavet en smule idag..
Nu skal der bare flades ud i sofaen, for imorgen skal jeg på IT-kursus, og det kræver vidst at jeg er ret frisk hvis jeg skal have noget ud af det...

6 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Hej
Jeg syntes lige at jeg ville kigge forbi. Det er vel nok lækkert ud. Det er nemt og hurtig i stedet for en traditionel moussaka, der skal 1 time i ovnen. Var det en tzatzaki du selv lavede?
Glad hilsen
Malou

MissMuffin sagde ...

Ja, hvis man har en ustyrlig lyst til moussaka er det her en nem løsning- os når man kun er 2:)
Laver altid min tzatiki selv, det smager så godt og jeg spiser det somme tider som aftensmad bar med brød og salat:)

Mette Lykke sagde ...

Det lyder lækkert.. det kan være det skal på menuen til weekenden..
Håber du er frisk til i morgen..
Uha det kan godt trække tænder ud at starte på nyt job, når du så samtidigt er snottet...

MissMuffin sagde ...

Det er også lækkert, auberginen overraskede positivt:)
Ja, men heldigvis går det fremad, så det skal nok gå det hele:)

Vibeke sagde ...

Hej
Det ser altså dejligt ud, - sjovt nok, har jeg aldrig lavet Mousakka, jeg ved i grunden ikke hvofor,- men det græske køkken er blevet forsømt, det må jeg da til at ændre på, dejligt med lidt inspiration!
Mvh. Vibeke

MissMuffin sagde ...

Hej Vibeke...
Da jeg arbejde på en restaurant, ejet af iranere lavede de den mest fantastiske moussakka, hemmeligheden var en smule kanel i kødet, og så friturestegte de skiverne af aubergine og kartoffel, det var så lækkert!