onsdag den 4. marts 2009

Risotto med sprødstegt kylling, persille og tomater

Jeg er vild med risotto, så det får vi jævnligt. Jeg bruger det enten som selvstændig ret gerne med kød i eller som tilbehør til et stykke kød, alt efter hvad jeg lige synes..
Jeg laver 1 liter kraftig boullion og øser derfra, men det er lige i overkanten, så lav evt lidt mindre hvis du kaster dig over retten.

Risotto med sprødstegt kylling, persille og tomater(2 pers)

1 lille løg i tern
1 fed hvidløg, presset
lidt olivenolie
2½ dl risottoris
1 dl hvidvin
1 liter kraftig boullion
1 pakke kylling interfiletter
ca 10 cherrytomater i halve
½ bundt hakket persille
50 gram friskrevet parmesan
salt, peber og lidt citronsaft

Steg kyllingen i olivenolie og lidt smør til de er sprøde.
Svits løg og hvidløg i lidt olivenolie til de er bløde og klare,

Kom risottorisene ved og svits et øjeblik.
Kom hvidvinen ved og lad risene suge den til sig. Øs bouillion over ca 1 dl af gangen og rør rundt mellem hver gang. Risene må ikke koge tørre! Så hold godt øje og rør med jævne mellemrum og øs boullion på når de er ved at have opsuget væsken.
Når risene er ved at være der, dvs at retten er meget blød, men at risene stadig er "al dente", tilsættes kylling i stykker, hakket persille, tomater og ost. Vend forsigtigt rundt, og smag til med salt, peber og citronsaft.
Pynt med lidt kylling, persille og tomat og server.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmmm Hvor lyder det lækkert... Det må jeg klart afprøve snart. :-)

Kh Vibeke

MissMuffin sagde ...

Det smagte rigtig godt, så det kan du roligt gøre;)
Nogle gange laver jeg dobbelt portion, det kan sagtens lunes i en gryde hvis du tilsætter lidt væske undervejs...

MissMuffin:)