lørdag den 2. januar 2010

Mexicanske oksefrikadeller i krydret tomatsauce

Jeg er blevet ret glad for spidskommen! Det smager jo af "taco"!
De her oksefrikadeller er tilpas krydrede og lidt stærke, en rigtig god opskrift fra "365 hverdagsretter" af Trine Hahnemann- denne er opskrift nr. 35:)
Farsen er noget blød, så jeg kom lidt mere mel i. En anden gang vil jeg nok undlade ægget, for farsen kan sagtens hænge sammen uden, for danskvanden og væden fra squash er rigeligt.

Oksekødsfrikadeller i krydret tomatsauce(2 pers)
300 g hakket oksekød
1 fed presset hvidløg
½ finthakket løg
1/4 revet squash
1 tsk tørret oregano
½ finthakket grøn chili
½ tsk stødt spidskommen
2-4 spsk hvedemel
(1 æg)
½ dl danskvand

Tomatsauce
½ kg tomater i små tern
½ tsk urtesalt
1 fed presset hvidløg
½ finthakket rød chili

Guacamole
Kogte ris

Rør alle ingredienserne til farsen sammen.
Form farsen til små kugler og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Bag oksekødsfrikadellerne ved 180 grader i ca. 15-20 min.
Kom tomater og salt i en gryde og lad dem simre 5 min.
Si det meste af væden fra og tilsæt chili og hvidløg.
Lad det koge med et øjeblik og giv så saucen en hurtig tur med stavblenderen..

6 kommentarer:

Annette sagde ...

Rigtig godt nytår helt deroppe i Nørresundby. Du har ret, jeg har også lært at spidskommen slet ikke er så ringe endda. Mens jeg boede i DK kunne jeg bare ikke lide det, men nu bruger vi det jævnligt. De oksefrikadeller ser nu ikke så ringe ud, de skal vist forsøges her i det nye år.
Rigtig god søndag til dig.

MissMuffin sagde ...

Gost nytår Annette:)
Jeg har vidst aldrig rigtig smagt det, nok fordi jeg troede det smagte ligesom alm. kommen og det kan jeg ikke fordrage!
Retten er hvertfald dejlig krydret, så prøv den!

Hanne K's verden sagde ...

Det der er lige mad efter mit hoved. Jeg elsker også spidskommen! Og krydret tomatsauce! Og guacemole og og og..! Uhm og hvor er jeg bare sulten nu - og kunne hurtigt spise sådan en tallerken fuld.

MissMuffin sagde ...

Det er også lækkert Hanne, li til at fylde i hovedet og skylle ned med en kold corona:)

Natasha sagde ...

Hej med dig!

Super fin blog. Den må jeg da hellere lige tilmelde mig på. Lækkert mad du laver. Jeg er på vej til at flytte hjemmefra, så godt med noget inspiration så min søde kæreste ikke kommer til at sulte.

Hvad har du mon givet for denne fine bog? "365 hverdagsretter" ..cefron

MissMuffin sagde ...

Velkommen på bloggen Natasha:)
Jeg fik en kogebog i julegave som jeg havde i forvjen, så byttede til denne her. I boghandlen koster den 299, men Føtex har den for tiden til 249..
Den kan klart anbefales, for det er nem mad uden en frygteligt masse mærkelige ingredienser...